Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Slik ser det ut når en Model X er utstyrt med sporhjul og ferdes langs de nygravde tunnelene til The Boring Company. (Ill.: Tesla/Electrek)

Nå har Elon Musk og selskapet vist fram den første tunnelen

Og «toget» er en Tesla Model X.

I anledning presentasjon av den første testtunnelen i Los Angeles, har Elon Musk og selskapet hans, The Boring Company, oppdatert målet for selskapet, og visjonen som sådan. Av alle ting så innebærer dette blant annet Tesla-modeller får kjøreegenskaper som tog, med utstyr som gjør at bilene kan rulle på togsporet.

Kjøreplatene er skrotet

The Boring Company har et todelt mål: å redusere trafikken i storbyer samtidig som man utvikler teknologien i tunnelene med blant annet et helelektrisk, autonomt transportsystem som fungerer effektivt. Fram til nå har det vært snakk om kjøreplater som trafikanter parkerer bilene sine på og blir fraktet gjennom tunnelen. Nå droppes denne planen til fordel for et alternativ som de åpenbart anser som bedre.

Den nye ideen er et sett med sporhjul som kan både fabrikk- og ettermonteres på biler – disse aktiveres fra understellet og fungerer i stor grad som en støtte slik at bilen unngår å treffe tunnelveggene.

Kan ettermonteres, også på andre biler

Tesla-sjefen fortalte at biler kan konfigureres med slike sporhjul for 200-300 amerikanske dollar, men at det også blir et alternativ å ettermontere disse dersom man bestemmer seg for å bruke de ved en senere anledning. I illustrasjonen er det brukt Model X til eksempel, men Musk forteller at tilbehøret kan monteres på andre kjøretøy også, inkludert bilmodeller fra andre produsenter.

Kravet for å bruke tunnelene til The Boring Company er at bilen er elektrisk og til en viss grad har autonome egenskaper, samtidig som den må være kapabel til å holde en hastighet på 240 kilometer i timen.

Kilde:
Electrek

Stikkord: elektrisk, elon, Elon Musk, Model S, Model X, musk, tesla, the boring company, theboringcompany, tog, tunnel