Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Du kan ikke regne med at Facebook ikke har tilgang på stedsinformasjonen din selv om du har skrudd av alt som er å skru av. (Ill.: Facebook)

Facebook bruker IP-dataen din på utspekulert vis for målrettet reklame

Gir blaffen i din samtykke.

Facebook har i nyere tid blitt selve ansiktet på frykten for manglende respekt for personvern og rettigheter i den forbindelse. I en nye undersøkelse går det fram at selskapet er i stand til å gi stedsbaserte, målrettede reklamer til tross for at brukeren deaktiverer stedstjenester.

Deaktivert stedstjenester

Forskeren Aleksandra Korolova har i en rapport fortalt at hun personlig har deaktivert funksjonalitet for stedstjenester gjennom Facebook sitt nettsted, og slått av den samme funksjonaliteten for Facebook for iOS. Kontoen hennes inneholder ikke byen hun holder til og hun har ingen opplastede bilder, i tillegg til andre forhåndsregler hun har tatt.

Likevel forteller hun at det stadig dukker opp målrettet reklame for personer i nærheten av Santa Monica samt personer som nylig har vært i nærheten av Los Angeles. I rapporten går det fram at hun jobber i Los Angeles og bor på Santa Monica. I ettertid har Korolova undersøkt hvordan Facebook henter inn stedsdata for å være i stand til å presentere målrettede reklamer i slike situasjoner.

Bruker IP-data

Facebook forteller at de lener seg på IP-adresser samt data om WiFi og Bluetooth for å kartlegge brukere som ledd i markedsføringsplaner, hvorpå Korolova sier at problematikken ligger i at Facebook ingen steder forteller brukerne at de kan spore en for å gi reklame til tross for at brukeren har tatt alle forhåndsregler som er tilgjengelige.

Ifølge Korolova forverres situasjonen ytterligere som følge av at Facebook gir markedsførerne med særegne verktøy for å legge opp til det hele, verktøyene som blant annet gir mulighet til å pøse på med reklamer som bor i eller nylig har besøkt et spesifikt sted.

Kan ikke være immun

Facebook har svart på det som går fram i rapporten, og starter uttalelsen med å si at det ikke finnes en metode for å gjøre seg immun mot deling av stedsdata og målrettet reklame som sådan. De nekter likevel for at de bruker WiFi-data som et hjelpemiddel i prosessen, men forteller at IP-data blir brukt i likhet med andre opplysninger om for eksempel innsjekkinger og nåværende bosted for å kartlegge deg.

Hva synes du om Facebooks bruk av målrettet reklame – har du opplevd det til tross for at du har deaktivert de riktige innstillingene?

 

Stikkord: facebook, ip, ipdata, målrettet, målrettet reklame, reklame, stedsdata, stedsinformasjon