Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ifølge Dan Houser har enkelte i staben hatt 100-timers lange arbeidsuker. (Ill.: Rockstar Games)

Intense arbeidsuker for å bli ferdig med spillet

Ansatte har hatt uker med opptil 100 arbeidstimer.

Forfatteren Harold Goldberg har hatt et lengre intervju med en av grunnleggerne i Rockstar Games, Dan Houser. Et av hans utsagn har ført til reaksjoner, og selskapet har i etterkant av blitt kritisert for å påføre de ansatte i selskapet en usunn arbeidsbelastning i forbindelse med å utvikle det kommende storspillet deres, Red Dead Redemption 2.

Lange arbeidsuker for å fullføre spillet

I Vulture-intervjuet pratet Houser om en noe stressende periode i år der ansatte i utviklingsteamet hadde arbeidsuker bestående av 100 timers arbeid for å bli ferdig med utviklingen av spillet, slik at de ikke endte opp med å stå overfor enda en utsettelse.

Det er ikke første gang Rockstar Games får oppmerksomhet rettet mot seg av slike grunner: i 2010 var det en tilsvarende hendelse hvor ektefellene til flere av de ansatte i Rockstar Games hadde skrevet et omfattende blogginnlegg der de kritiserte selskapets ledelse for å ha presset lange arbeidsdager på sine ansatte i forbindelse med produksjonen av Red Dead Redemption.

I sitt svar til reaksjonene på utsagnet i Vulture-intervjuet forteller nå Houser og Rockstar Games at de lange arbeidsukene kun gjaldt for enkelte i teamet og at det var begrenset til å gjelde folk som har gjort dette før.

Enormt spill

Uansett så kommer Houser på intervjuet inn på interessante detaljer om utviklingen av spillet, deriblant at spillet ved fullført utvikling har 300 000 animasjoner og 500 000 linjer med dialog, noe som åpner for en veldig variert og dynamisk verden.

Harold gjengir i intervjuet at det er et 65-timers spill som kunne vart enda lengre, Rockstar har antakelig kuttet fem timer av innholdet.

Blant det som er skrotet, skal visstnok være relatert til hovedkarakteren Arthur Morgan og hans romantiske partner. Samme med enkelte oppdrag som ifølge Houser føltes overfladiske eller ikke fungerte riktig teknisk.

«Red Dead Redemption 2» lanseres til Xbox One og PS4 den 26. oktober i år.

Kilde:
Vulture
GameSpot

Stikkord: RDR, red dead redemption