Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Elkjøp advarer mot falske epost-meldinger med el-kjeden som falsk avsender. (Ill.: Elkjøp)

Elkjøp: – Slik prøver de å svindle deg

Alle bør kjenne til denne sjekklisten.

Elkjøp har såpass store problemer med svindel-forsøk med egen merkevare, at de nå velger å informere grundig om problemet.

Se hvordan de prøver

«Med raske og enkle måter å kommunisere på opplever vi en stadig økning i antall svindelforsøk, godt kamuflert som et rasende godt tilbud,» forklarer Elkjøp, og legger til at svindlerne spiller på svært lave priser som kun varer en kort tidsperiode:

«De falske tilbudene kommer gjerne i form av e-poster, tekstmeldinger eller via sosiale medier. Innholdet spenner fra konkurranser og undersøkelser hvor man kan få produkter, til at man er trukket ut som en av få utvalgte som får kjøpe blant annet den nyeste iPhone-modellen eller en Samsung-TV på 55 tommer til 5 kroner. Ofte er det også et tidsaspekt involvert der kunder blir anbefalt å være raskt ute for å sikre seg premier.»

Her er noen eksempler på svindelforsøk.
Her er noen eksempler på svindelforsøk. (Ill.: Elkjøp)

Kontakt Elkjøp om noen prøver seg

Svindlerne kjenner til Elkjøp, for meldingene som havner i folks postkasser og mobiler bruker selskapets logo og «andre grafiske uttrykk for å lure deg».

Kjeden oppfordrer til å tipse dem om du mottar noe som ser suspekt ut:

«Dersom du mottar noe du syns virker litt suspekt ønsker vi å høre fra deg så fort som mulig. Kontakt oss på våre Facebook-sider eller gjennom kundeservice på telefon 21 00 21 21 dersom du er i tvil om en mottatt melding er ekte. Spør heller en gang for mye enn en gang for lite!»

Bruk denne sjekklisten

  • Du må betale for å få en premie.
  • Avsender ber om kortinformasjon.
  • Du utsettes for tidspress, gjerne i form av en klokke som teller ned.
  • E-postadressen ser mystisk ut.
  • Meldingen preges av dårlig rettskriving.
  • Konkurransen eller tilbudet ikke finnes på firmaets offisielle sider.

 

Kilde:
Elkjøp

Stikkord: elkjøp, svindel