Her er BMWs første førerløse motorsykkel.
BMW ønsker å kjøre motorsyklene sikrere.

Annonse


Derfor utvikler BMW en førerløs motorsykkel

Det er mange bilprodusenter og teknologiselskaper jobber hardt med å utvikle førerløs teknologi for biler, lastebiler og andre kjøretøyer, men det er nok færre som jobber med autonome motorsykler.

Drives av kunstig intelligens

BMW er ett av selskapene som faktisk gjør det, men ikke for å selge dem. Forrige uke viste den tyske bilprodusenten frem en førerløs motorsykkel som er basert på modellen R1200 GS.

I videoen under kan du se hvordan motorsykkelen – som er drevet av kunstig intelligens – på egen hånd starter opp, kjører av gårde, tar seg rundt testbanen og stopper opp.

Utvikler sikkerhetssystemer

Selv om det ser imponerende ut, bør du ikke ha forhåpninger om å kjøpe en førerløs R1200 GS med det første. Bilprodusenten har ingen umiddelbare planer om å produsere og selge en slik motorsykkel. I stedet jobber BMW med å bygge teknologien inn i motorsyklene for “mer stabilitet i kritiske kjøresituasjoner”.

Annonse


På akkurat det området ligger bilene langt foran tohjulingene. Biler har i lang tid hatt ulike sikkerhetsfunksjoner som automatisk oppbremsing og liknende. Slike funksjoner er ikke like enkelt å utvikle for motorsyklene ettersom de opereres på en helt annen måte.

Nesten halvparten drepte var på motorsykkel

Statens Vegvesen la i slutten av juli frem tall som viste av 5 av 11 trafikkdrepte den måneden har skjedd på motorsykkel.

– Dette er nedslående, men føyer seg dessverre inn i en negativ trend. Vi ser at en klart økende andel av de drepte i veitrafikken er motorsyklister, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en pressemelding.

– Til tross for den negative utviklingen gjøres det veldig mye godt arbeid med MC-sikkerhet. Vi arbeider ikke minst med Norsk Motorcykkel Union (NMCU) med en ny strategi for å bedre trafikksikkerheten for MC, sier han i pressemeldingen.

Vegvesenet skriver at risikoen for å bli drept eller hardt per kjørte kilometer i bil, har gått markant ned de seneste årene. Dessverre peker pilen en annen retning for motorsyklene der risikoen har økt siden 2011.

“Sammenlignet med bilførere er risikoen for å bli drepte eller hardt skadd 16 ganger høyere for tung MC. I 2017 mistet 21 personer livet på motorsykkel og moped”, skriver Statens Vegvesen

 

Kilde:
BMW/YouTube

Annonse