I sommer gjennomførte Autobest, i samarbeid med 31 biljournalister, den største, uavhengige rekkeviddetesten med de ti mest populære elbilene på markedet. Motorbloggen var først til å omtale saken.
Følger WLTP-standarden
Testen baserer seg på den nye og strengere målestandarden WLTP som er mer realistisk sammenliknet med NEDC og amerikanske EPA. Resultatet fra testene ble sammenliknet med de oppgitte WLTP-tallene. Ettersom ikke alle bilprodusentene har disse tallene klare, er det basert på et estimat.
Motorbloggen skriver at målet med testen var å avsløre realistisk rekkevidde under forutsetninger som “minner mest om vanlig kjøring og bruk”. Elbilene ble kjørt på landevei, motorvei og i by, mens samtlige avsluttet på Catalunya-banen med en gjennomsnittsfart på 70 kilometer i timen, forklarer nettstedet.
Elbilene ble testet to ganger.
Annonse
Tesla kjørte lengst
Vinneren, basert på WLTP-tallene, var faktisk Kia Soul som kjørte 118 prosent av estimatet på 185 kilometer. I testene nådde Soul henholdsvis 222 og 214 kilometer.
Bilen som kjørte lengst var Tesla Model 3 som nådde henholdsvis 433 og 411 kilometer i test 1 og 2. Bilen har en estimert WLTP-rekkevidde på 461 kilometer.
Samtidig skuffet Norges-favoritt Nissan Leaf og nykommeren Jaguar I-Pace. Hverken Leaf eller I-Pace var i nærhet av å nå WLTP-estimatene på henholdsvis 285 og 480 kilometer. Merk at det for Jaguars del var snakk om en førproduksjonsmodell uten ferdig programvare.
Her er resultatene:

Under kan du se hvordan vi opplevde det da vi prøvekjørte Jaguar i-Pace:
Kilde:
Motorbloggen
Annonse
Annonse