Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Google og AT&T backer Magic Leap som i dag starter salget av hodesettet til utviklere og kreative i USA. (Ill.: Magic Leap)

Hodesettet de har hypet i flere år er lansert utviklere

19 000 kroner og selges kun i USA.

Magic Leap One er endelig lansert kreative.

Begrenset lansering og knapt medminnhold

Produktete befinner seg et sted mellom forbrukerutgave og prototype-testing av to årsaker: prisen på 2300 dollar, og det faktum at det ikke finnes stort av innhold, spesielt ikke for forbrukere. Det er også større tekniske begrensninger med teknologien.

Utviklerversjonen selges kun i USA og denne lanseringen er først og fremst tiltenkt utviklere som vil gjøre seg kjent med maskinvaren.

Maskinvaren

Produktet er delt opp i tre deler: brillene kalt Lightwear, maskinen man har med seg kalt Lightpack og en trådløs kontroller.

Lighwear bruker en kombiansjon av tracking-kameraer og en linse kalt photonics-brikken. Det er denne som leverer bilder over den virkelige verdenen, mens Lightpack er utstyrt med Nvidias Tegra X2 mobil-brikke, 8GB RAM og 128GB lagringsplass.

Batteriet varer opp til 3 timer og lades med USB C. Høyttalere er på plass og det samme er hodetelefoninngang.

Endelig har de avslørt det mystiske AR-hodesettet

Større synsfelt, men dårlig bildekvalitet

Creator Edition er produktet merket som, men Magic Leap CEO Rony Abovitz hevder likefullt dette er et produkt på nivå med et forbrukerprodukt. Vi tipper han refererer til maskinvaren.

One har et litt større synsfelt enn Microsoft HoloLens (50 – opp fra HoloLens sine 30), men bildekvaliteten er ikke bedre enn to år gamle HoloLens, noe som har skuffet mange etter mye hype fra Magic Leap i mange år før lanseringen.

Kvaliteten på hodesettet er god, og «brillene» er behagelige å ha på, men det skorter altså stort på innholdsfronten.

 

Kilde:
The Verge

Stikkord: AR, MagicLeap, vr