Analytikere mener at Waymo er verdt nesten 1,5 billioner kroner
Waymo er verdsatt til over en billion norske kroner.

Annonse


Analytikere mener at Waymo er verdt nesten 1,5 billioner kroner

Waymo, Alphabets selskap som utvikler selvkjørende biler, har enda ikke startet kommersiell drift. Til tross for dette ser investeringsbanken Morgan Stanley et enormt potensial i selskapet.

Verdt over en billion kroner

Allerede i fjor ble Waymo verdsatt til 75 mrd. dollar (614 mrd. kroner), men nå har Morgan Stanley-analytiker Adam Jonas økt anslaget til 175 mrd. dollar (eller 1,43 billioner kroner). Dette begrunnet med større omsetningspotensial for transporttjenester samt for lisensiering av deres teknologi. Det antas i rapporten at Waymo vil oppleve størst omsetning i avdelingen for autonom varelevering.

Billigere frakt med autonome lastebiler

Selskapet har et pilotprogram gående i den amerikanske delstaten Atlanta, der selskapet tester ut en liten flåte semitrailere fullstappet med sensorer, programvare og datamaskiner for å håndtere leveringer for Googles datasentre.

Analytikerne mener at teknologien vil kunne brukes av rundt 80 prosent av det globale godstransportmarkedet, og at Waymo vil kunne utvikle seg til å bli en global logistikkaktør – både når det kommer til langdistanse- og kortdistansefrakt.

Annonse


– Autonome kjøretøy vil gjøre kortdistansefrakt raskere og billigere. Potensielt sett vil butikkjeder kunne tilby levering fra lokale butikker innen en time, i stedet for at varene må sendes fra et sentralt lager, sa Morgan Stanley-analytiker Adam Jonas til Forbes.

Waymo starter kommersiell drift senere i år

Waymo planlegger å starte kommersiell drift med sin “robo-taxi”-tjeneste i den amerikanske delstaten Phoenix senere i år. Kunder vil kunne bli plukket opp av Waymos minivans ved bruk av selskapets app. 400 brukere har brukt tjenesten gratis det siste året, og det er ikke rapportert om noen skader så langt. Tjenesten vil gå over til å bli en betaltjeneste i løpet av året.

Konkurransen i markedet for autonome kjøretøy er hard. General Motor utvikler “Cruise”, kinesiske Baidu utvikler “Apollo” og Tesla har store planer om å gjøre deres biler fullstendig autonome. Uber var tidligere en stor aktør, men har måttet trekke seg noe tilbake etter en fatal ulykke i mars der en kvinne ble påkjørt og drept av en av deres autonome kjøretøy.

Kilde:

Forbes

Annonse