Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple Watch økte med 30 prosent. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Apple Watch er fortsatt kongen av smartklokker

Men taper markedsandeler.

Ifølge tall fra analyseselskapet Canalys sendte Apple ut 3,5 millioner smartklokker – en økning på 30 prosent fra i fjor – i løpet av årets andre kvartal. Det gjør Apple Watch til den mest populære smartklokken på markedet.

Trekker frem Fitbit og Garmin

Tross det gode kvartalet, falt markedsandelen til Apple Watch med 9 prosentpoeng fra 43 (i kvartal 1) til 34 prosent i kvartal 2, skriver Canalys. Apple hadde også en større bit av markedet i tilsvarende periode i 2017.

Totalt nådde markedet ti millioner smartklokker i det foregående kvartalet, og Canalys trekker spesielt frem Fitbit og Garmin som hadde en god periode og bidrar til at Apple Watchs markedsandel synker. Analyseselskapet oppgir hverken salgstall eller markedsandel til de to produsentene som plasseres i «Others»-gruppen sammen med de andre.

«Apple møter en økt trussel fra konkurrentene som har begynt å krysse millionmerket for leveringer per kvartal. Produsentene forsøker å differensiere produktene sine med avanserte pulsmålere, smart treningsveiledning og kart, og kundene har bedre valgmuligheter enn de hadde for et år siden», sier Canalys-analytiker Vincent Thielke i forbindelse med fremlegging av tallene.

Apple Watch leder an, men taper markedsandeler.
Apple Watch leder an, men taper markedsandeler.

 

Kilde:
Canalys

Stikkord: Apple, applewatch, fitbit, garmin, smartklokke