Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Dette er AMDs sjanse til å kapre god PR - Nvidia beskyldes nemlig for monopolisme med deres GPP-partnerprogram ovenfor GPU-produsentene. (Ill.: AMD)

Dette sier AMD etter monopolanklagene mot Nvidia

Spill: – Vi murer ingen inne.

Nvidias offensive partnerprogram ovenfor produsenter av skjermkort har fått AMD til å lyse opp.

På PR-offensiv

For selskapet gjør det godt i markedet for tiden med tanke på PR: deres Ryzen-plattform har blitt tatt godt i mot, og Ryzen 2 ser ut som en god oppgradering (vi har både Rysen 2 topp-CPU-en, nytt hovedkort og GPU på vei inn til test) – utfordringen til AMD akkurat nå er skjermkort, og Nvidia har stor-dominans.

Dette skyldes blant annet at Nvidia har svært god kontakt med nettopp produsentene, i en så stor grad at de bedriver monopolisme, dette ifølge en artikkel fra HardOCP.

Partnerprogrammet kalt GPP er visstnok livsnødvendig for produsentene å være med i, ifølge HardOCP som hevder at selskap som ikke skriver under nektes tilgang til viktig teknisk informasjon og annen hjelp fra Nvidia.

Ny video til kampanjen:

AMD har vært stille, til nå

AMD har nok en god stund sett an et svar, og nå er det publisert på deres egen blogg under tittelen «Radeon RX Graphics: A Gamer’s Choice«.

«I løpet av de kommende uken vil du se våre partnere lansere nye produkter som bærer AMD Radeon-merkevaren. AMD lover å fornye valgfriheten når spillere velger et AMD Radeon RX-grafikkort.

Produktene deler de samme verdiene for åpenhet, innovasjon og inklusivitet som de fleste spillere synes er viktig. Friheten til å fortelle andre i bransjen at de ikke vil bli muret inn for å velge proprietære løsninger som kommer med «spillskatter» bare for å ha glede av gode opplevelser som de med rette bør ha tilgang til. Friheten til å støtte et merke som aktivt arbeider for å fremme kunst og vitenskap om PC-spill».

Videre hevder AMD at de støtter åpne plattformer og standarder, blant annet med FreeSync (som støttes på Xbox):

«Gjennom bransjestandarder som AMD FreeSync-teknologi, gir vi PC-økosystemet med teknologier som forbedrer spillernes opplevelser betydelig, slik at partnere kan bruke dem uten ekstra kostnad for forbrukerne, i stedet for å straffe spillere med proprietære «teknologi-skatter» og forsøke å begrense kundenes valg av skjermer.»

 

Kilder:
AMD
HardOCP

Stikkord: amd, geforce, grafikk, Maskinvare, nvidia, ryzen, skjermkort, Spill, vega