Verdens mest verdifulle oppstartsselskap for AI overvåker folk i sanntid.
SenseTimes teknologi i aksjon.

Annonse


Verdens mest verdifulle oppstartsselskap for AI overvåker folk i sanntid

Kunstig intelligens kan brukes til mangt, blant annet automatisk overvåkning av befolkningen i et land.

Samarbeider det kinesisk politi

Det er det oppstartsselskapet SenseTime jobber med. Nylig fikk det 600 millioner dollar i investeringer, blant annet av nettbutikkgiganten Alibaba, noe som bidro til å løfte markedsverdien til 4,5 milliarder dollar, det er 35 milliarder kroner.

SenseTime samarbeider med det kinesiske politiet om utviklingen av et AI-basert overvåkningssystem som følger innbyggerne i sanntid.

The Verge trekker frem tre punkter i SenseTimes arbeid. Det første er at Kina fortsetter å bruke store midler på kunstig intelligens, noe som spesielt er interessant i “AI-kampen” mellom Kina og USA.

Annonse


En annet punkt er at bildeanalyse viser seg å være et lukrativt område for kunstig intelligens. SenseTime gikk med overskudd i fjor og hevder selv å ha over 400 klienter og partnere. Blant annet selger selskapet AI-teknologi som brukes i mobilkameraene til Oppo og Vivo.

Tre viktige punkter

Det tredje punktet til The Verge går inn på overvåkning og Kinas arbeid på dette feltet. Politiet i landet sier det har brukt SenseTimes teknologi til å koble sammen overvåkningsopptak fra åsteder med bilder i en database over kriminelle, og på den måten har identifisert over 2000 mistenkte og løst nesten 100 saker.

For øyeblikket jobber selskapet med programvare, kalt “Viper”, som henter ut sanntidsdata fra tusenvis av videostrømmer og som kan brukes av politiet til å spore alt fra ulykker til annen kriminalitet.

Ifølge Justin Niu i IDG er Kina årsaken til den formidable veksten til SenseTime.

– SenseTime og dets konkurrenter har mulighet til å vokse raskere enn andre steder i verden fordi videoovervåkning er så stort i Kina. Myndighetene styrer budsjettet og budsjettet er så stort at de kan kontrollere samfunnet”, sier han til Financial Times.

 

Kilder:
The Verge,
Financial Times

Annonse