Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Slik ser en eldre phishing-melding ut. (Ill.: ITavisen)

Apple: – Slik unngår du å bli lurt

Slik rapporterer du phishing-epost til Apple.

Apple har publisert et hjelpedokument for å unngå at folk biter på phishing e-post, altså e-post meldinger som utgir seg for å være fra selskapet.

Husk dette, alltid, uansett selskap

Først og fremst: «iTunes Store vil aldri be deg oppgi personopplysninger eller sensitiv kontoinformasjon (som passord eller kredittkortnumre) via e-post.» Og slik opererer selvsagt alle seriøse selskap.

Ei heller vil Apple be om:

  • Personnummer
  • Mors pikenavn
  • Fullstendig kredittkortnummer
  • CCV-kode for et kredittkort

Undersøk adressen

En annen veldig viktig huskeregel, men som er viktig:

«Du må aldri oppgi informasjon om Apple-kontoen på annet enn Apple-nettsteder. Apple-nettsteder som krever kontoinformasjon har apple.com i adressen, som http://store.apple.com/ eller iforgot.apple.com (med unntak av iCloud.com).»

Selv mobilen får ikke være i fred for phishing-forsøk.
Selv mobilen får ikke være i fred for phishing-forsøk. (Ill.: ITavisen)

Se etter disse tegnene og varsle Apple

«Phishere» oppretter detaljerte nettsteder som likner mye på iTunes, men den eneste hensikten med disse er å samle inn kontoinformasjon. En falsk e-post vil ofte be deg klikke på en kobling og besøke et av disse phishing-nettstedene for å «oppdatere kontoinformasjon.»

«Generelt sett vil alle kontorelaterte aktiviteter foregå direkte i iTunes-programmet og ikke via en nettleser. Hvis du blir bedt om å oppdatere kontoinformasjon, må du passe på at du bare gjør det i iTunes eller på en legitim Apple.com-side, for eksempel i Apple Store på Internett.»

Disse tegnene kan hjelpe deg med å identifisere phishing-svindel:

  • E-postadressen eller telefonnummeret til avsenderen stemmer ikke med navnet på bedriften de hevder det skal være fra.
  • E-postadressen din eller telefonnummeret ditt er forskjellig fra det du har oppgitt til den bedriften.
  • Meldingen starter med en generisk melding, for eksempel «Kjære kunde». De fleste legitime bedrifter inkluderer navnet ditt i meldingene de sender deg.
  • En kobling ser legitim ut, men fører til et nettsted der nettadressen ikke stemmer med nettadressen til bedriftens hjemmeside.*
  • Meldingen ser veldig annerledes ut enn andre meldinger du har mottatt fra bedriften.
  • Meldingen inneholder spørsmål om personlig informasjon som kredittkortnummer eller kontopassord.
  • Meldingen er uoppfordret og inneholder et vedlegg.

Apple ber personer som har fått en phishing-epost, om å videresende dem til [email protected]

 

Kilder:
Apple
Apple

Stikkord: Apple, personvern, Tips