NASA har ved hjelp av Google-AI oppdaget to nye eksoplaneter.

Google og NASA oppdager nye planeter ved hjelp av AI

Denne uken kunne NASA avsløre at det er oppdaget et nytt solsystem bestående av åtte planeter.

Bruker maskinlæring
Den amerikanske romfartsorganisasjonen har brukt Kepler Space-teleskopet siden 2009 for nye oppdagelser utenfor vårt solsystem. I løpet av de siste fire årene har teleskopet observert 200 000 stjerner og ta et bilde hvert 30. minutt, noe som har resultert i 14 milliarder datapunkter. NASA har brukt automatisert programvare, men også gjennomgått innholdet manuelt.

For å gjøre prosessen både raskere og mer effektiv har NASA fått hjelp av Google og kunstig intelligens. Basert på tidligere oppdagelser lagde Google en TensorFlow-modell for å skille planeter fra ikke-planeter. Det nye systemet har en nøyaktighet på 96 prosent, og nå bruker Google og romfartsorganisasjonen dette for å finne nye planeter.

“Maskinlæring skinner virkelig i situasjoner der det er så mye informasjon at mennesker ikke kan søke selv”, uttaler Google-ingeniøren Christopher Shallue i forbindelse med oppdagelsen.

Fant nytt solsystem med åtte planeter
Basert på de 200 000 stjernene i Keplers systemer, sjekket modellen ut 670 stjerner som hadde to eller flere tidligere oppdagede eksoplaneter og i løpet av prosessen ble to nye planeter, Kepler 80g og Kepler 90i, oppdaget.

Funnet av de to nye eksoplanetene gjør at NASA har oppdaget for første gang har funnet et solsystem som, sammen med vårt, består av åtte planeter.

Kilde:
9to5Google