Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ford regnes som en av lederne i markedet for førerløse biler, men får neppe testet teknologien sin i India med det første. (Ill.: Ford)

– Vi kommer ikke til å tillate førerløse biler

Frykter for jobbene – et av verdens største land forbyr førerløse biler.

Bilprodusenter verden rundt er godt i gang med å teste autonom kjøring i land som USA og Sør-Korea. I India vil det neppe skje med det første.

Frykter for jobbene
Landes samferdselsminister, Nitin Gadkari, forteller til lokale reportere at de ikke kommer til å tillate dette.

– Vi kommer ikke til å tillate førerløse biler. Jeg er veldig tydelig på dette.

Årsaken til at India ikke ønsker de autonome bilene velkommen, er ikke et spørsmål om sikkerhet. Myndighetene i landet frykter at disse bilene vil ta arbeidsplassene til sjåfører.

– Vi kommer ikke til å tillate teknologi som tar vekk arbeidsplasser. I et land som har arbeidsledighet, kan man ikke ha teknologi som tar folkets jobber, sier Gadkari.

Mener veiene er for dårlige og trafikken for kaotisk
Den indiske samferdselsministeren sa videre at landet faktisk mangler 22 000 kommersielle sjåfører, men at myndighetene skal åpne flere treningsfasiliteter landet rundt for å få 5000 flere profesjonelle sjåfører på veiene i de kommende årene.

Tidligere Uber-sjef, Travis Kalanick, og Google-toppen Sundar Pichai har tidligere uttalt at førerløs teknologi ikke kommer til India med det første. Det skyldes blant annet de dårlige veiene og den kaotiske trafikken i deler av landet.

Norge ønsker teknologien velkommen
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen uttalte til E24 i fjor vinter at han ønsker testing av førerløse biler velkommen.

– I dag er reglene slik at en fører skal kontrollere kjøretøyet til enhver tid. Men med det regelverket som vi lager nå, vil du nå kunne teste førerløse kjøretøy innenfor lovens rammer, sa Solvik-Olsen den gang til E24 og la til:

– Vi trenger praktisk erfaring før vi tar de neste stegene. Det er mye man trenger å lære, men vi tror det gjøres best ved å prøve i den virkelige verden.

 

Kilder:
Hindustan Times,
Engadget

Stikkord: Bil, samferdsel