Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Swatch bruker slagordet i markedsføringen av Bellamy. (Ill.: Swatch)

Apple tar klokkemaker til retten – mener selskapet kopierer ikonisk slagord

Er «Tick Different» for likt «Think Different»?

«Think Different» var et reklameslagord Apple brukte i perioden 1997–2002 og er et av de mest kjente gjennom tidene.

«Tick Different» og «Think Different»
Da den sveitsiske klokkeprodusenten Swatch brukte slagordet «Tick Different» for å markedsføre NFC-klokken Bellamy, begynte varsellampene hos Apple å blinke. Watch-produsenten mener nemlig at Swatch kopiert deres «Think Different».

Watson skriver at Apple først forsøkte å stanse den sveitsiske klokkeprodusentens bruk av slagordet, men at Swiss Federald Institute of Intellectual Property nektet å etterkomme kravet. Derfor tar iPhone-produsenten Swatch til retten for å stanse det de mener er urettmessig bruk.

Swatch mener på sin side at det hele er en tilfeldighet og at inspirasjonen er hentet fra selskapets slagord «Always different, always new» som ble brukt på 80-tallet.

Stanset iWatch-bruk
Som 9to5Mac skriver, er det ikke første gangen de to selskapene krangler om varemerker. Swatch satt en stopper for at Apple kunne kalle smartklokken for iWatch ettersom de mente det var for likt iSwatch som de hadde rettighetene til.

Apple hadde tilsynelatende planer om at smartklokken, som senere kom til å hete Apple Watch, skulle hete iWatch.

Interessant nok har også Swatch fått varemerkeregistrere «One more thing». Også her mislyktes Apple med å stanse godkjenningen.

Mener du Apple har en god sak når det gjelder bruken av «Tick Different»?

 

Kilder:
Watson,
9to5Mac

Stikkord: Apple, smartklokke, Swatch