Hopp til navigasjon Hopp til innhold
id Software hvorfor Vulkan ble foretrukket fremfor DirectX 12. (Ill.: Bethesda Softworks)

– Derfor gikk vi for Vulkan

Spill: id Software forklarer hvorfor de skrotet DirectX 12.

Det seneste året har det blitt lansert to nye grafikkgrensesnitt: DirectX 12 for Windows 10 og Vulkan som er tilgjengelig for flere Windows-utgaver, Linux og Android.

Gikk for Vulkan
DirectX-grensesnittet har i flere år vært det dominerende, så da spillutvikleren id Software annonserte at med Doom falt valget på Vulkan og OpenGL, var det nok flere som ble litt overrasket.

Under et intervju med DSOGaming forklarer id Softwares Tiago Sousa og Axel Gneiting hvorfor de valgte som de gjorde.

– DirectX 12 og Vulkan er konseptuelt ganske like og begge har arvet mye fra AMDs arbeid med Mantle API-en. Begge API-ene flytter ansvaret for optimalisering fra grafikkdriveren til applikasjonsutvikleren, så vi forventer ikke store forskjeller i hastigheter mellom de to API-ene i fremtiden.

Du må spille dette: Doom er glitrende spillunderholdning fra start til slutt.

– Vil ikke utelate noen
En annen årsak til at de gikk for Vulkan og OpenGL er at de ønsker at spillet skal støtte flere plattformer som Windows 7 og 8, og spesielt førstnevnte har fortsatt en stor markedsandel blant operativsystemene. I tillegg nevner de at ettersom OpenGL er mer fleksibelt enn DirectX har det også flere funksjoner.

Det er lite som tyder på at id Software kommer til å endre på dette, så vi vil nok se flere spill fra utvikleren og Bethesda som går for Vulkan og OpenGL fremfor DirectX 12.

Dypdykk: Dette bør du vite om den nye grafikkplattformen «Vulkan».

 

Kilder:
DSOGaming,
SweClockers

Stikkord: doom, Spill, Vulkan