Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Agent 47 er tilbake i kjent stil. (Ill.: Square Enix)

Hitmans episodeformat er både en god og en dårlig ting

Spilltest: Agent 47 er tilbake i kjent leiemorderstil.

Hitman er det sjette spillet i leiemorderserien og interessant nok har utvikleren Io Interactive valgt å dele opp spillet i et episodeformat, der den første er satt til Paris.

Prolog
Som vanlig inntar man rollen som den mystiske leiemorderen «Agent 47». Prologen i spillet fungerer som en forløper til selve Hitman-serien, men oppdragene senere foregår etter handlingene i Hitman: Absolution fra 2012.

I prologen befinner vi oss under treningen til Agent 47 for å bli en del av leiemordergjengen i «International Contract Agency» (ICA). Vi skal ta ut en fiende på en luksusyacht som ligger til kai og i den første delen får vi en hjelpende hånd med å eliminere personen. I den neste delen får vi frie tøyler til å utføre oppdraget, eller kontrakten om du vil, på den måten vi ønsker, noe som åpner opp den kreative morderen i oss.

Treningen gir nye spillere en flott måte å lære spillmekanikkene på og etter litt prøving og feiling er omsider treningen fullført også for vår del.

Agent 47 inntar flere forkledninger for å lykkes.
Agent 47 inntar flere forkledninger for å lykkes.

Episode 1: Paris
Deretter går turen til Paris og motegalla i et gigantisk herskapshus. Som tidligere nevnt er det i Frankrikes hovedstad det skjer i episode 1, mens man i kommende episoder tar turen til Italia i april, Monaco i mai og Thailand, USA og Japan i løpet av året.

Før hvert oppdrag har man anledninng til å gjøre forberedelser. Dette innebærer å finne ut mer om målene, stedet, hvilke klær man skal ha på seg og hvilket utstyr man tar med seg på oppdraget.

I Paris-oppdraget «Showstopper» er det superparet Viktor Novikov og Dalia Margolis som er målet. Han, en russisk oligark og milliardær, hun, en israelsk eksmodell og Mossad-agent.

Pistolen er alltid lad, men det er ikke alltid like lurt å bruke den.
Pistolen er alltid lad, men det er ikke alltid like lurt å bruke den.

Herlig frihet
Det finnes flerfoldige muligheter å gå frem på for å eliminere de to målene, og man står selvsagt fritt til å velge selv – bare sørg for å ikke bli tatt. Underveis i oppdragene dukker det opp andre muligheter som du kan velge å følge for å fullføre utfordringer.

Disse er valgfrie, men man får flere erfaringspoeng jo flere «opportunities» man fullfører og er absolutt å anbefale om man trenger tips for å ta ut målene. Her får man hele tiden beskjed om hva som er neste steg og hvor man skal gå. En mulighet kan for eksempel være å ta ut en kjent modell, kle seg ut som ham og lure seg innpå Margolis.

Er man en mer viderekommen leiemorder og ønsker minst mulig hjelp kan man selvsagt slå av all hjelp og informasjon på skjermen for den mest realistiske opplevelsen. Men det er kjekt å kunne velge.

Takket være friheten man har i spillet, er det også mulig å sabotere maskiner og utstyr. Her er man nødt til å ha utstyret i orden og det kan være en kjekk huskeregel å plukke opp ting man finner underveis, enten det er et kujern eller en skiftenøkkel.

Hitman episode 1.
Hitman episode 1.

Levende omgivelser
Er det én ting som virkelig skinner i Hitman, er det den kunstige intelligensen. Ikke-spillbare karakterer tar kontakt og hilser på deg (de gangene man er utkledd som en kjent person) når du passerer dem, og de blir fort mistenksomme hvis man oppfører seg unormalt.

For eksempel var jeg litt vel ivrig ved å ta plassen til en bartender som stod og blandet en drink til målet mitt. Dette førte til at han slo ut med armene og forlot baren. Det er også flere liknende tilfeller og det er med på å løfte opp realismen i spillet.

Ved å overhøre samtaler til flere av de datastyrte karakterene får man også gode ledetråder som kan hjelpe deg å planlegge neste trekk,

Selv om områdene i episode 1 er begrenset til ett, betyr ikke det at oppdragene er kun begrenset til ett. I Hitman kan man gjøre et oppdrag flere ganger der målet er å eliminere fienden på ulike måter, for eksempel med forskjellige våpen og redskaper.

I tillegg har spillet også en egen «Contracts mode» der man kan lage egne kontrakter som man kan la fellesskapet bryne seg på. Her kan man velge hvem som skal elimineres og hvordan, altså med hvilket våpen eller hvilken metode.

Konklusjon
Den første episoden i Hitman gir en god forsmak på hva vi har i vente for resten av episodene. Leiemorderferskinger vil muligens bruke litt tid på å komme inn i serien, men prologen gir en ypperlig mulighet til å lære seg spillmekanikkene.

Den kunstige intelligensen fremstår som veldig god og samtalene mellom de ikke-spillbare karakterene er med på gi stedene en organisk følelse og liv.

Dog er jeg mer usikker på hvor gøy det vil være i lengden å gjøre de «samme» oppdragene om og om igjen mens man venter på neste episode i serien. Samtidig som spillet legger altfor mye vekt på at Agent 47 skal forkle seg. I løpet av en meget kort kontrakt endret jeg forkledning 3–4 ganger, noe som er i overkant mye.

«Showstopper» er heller ikke et spesielt langt oppdrag og kan fullføres på rundt 15 minutter på en god dag. Totalt sett er jeg litt usikker på om episodeformatet fungerer ettersom man ønsker å spille alt – ikke vente.

Er du glad i Hitman-spillene og liker snikespill, vil den første episoden være midt i blinken for deg.

Karakter episode 1: 7/10.

+ God kunstig intelligens
+ Høy gjenspillbarhet
+ Mye frihet
+ Kjekt med muligheter
– Avhenger for mye av forkledninger
– Usikker på om episodeformatet fungerer
– Litt kort episode

Hitman episode 1 ble lansert 10. mars til Xbox One, PlayStation 4 og PC.  Neste episode kommer i april. Vi testet spillet på Xbox One.

Stikkord: hitman, Spill, Tester