Hopp til navigasjon Hopp til innhold
50 Cent er kritisk til Tidals forretningsmodell. (Ill.: TigerDirect.com)

50 Cent: – Derfor er Tidal dømt til å mislykkes

Her er rapperens forklaring på Tida-floppen.

Tidal har hatt en trøblete vår med negativ omtale i bøtter og spann. De har blant annet blitt anklaget for å stjele designelementer fra Spotify, de har fått tyn for å disse konkurrentene, og ikke minst har Jay-Zs tjeneste hatt skuffende få nedlastinger

Teoriene om hvorfor tjenesten ikke har lyktes enda er mange, og nå har 50 Cent kommet med sin forklaring på hvorfor Tidal har vært en flopp (foreløpig). 

– Musikken må tilbys overalt
I et intervju med radiostasjonen Los Angeles REAL 92.3, kommer det frem at rapperen mener det er en dårlig strategi å markedsføre seg som en bedre tjeneste for artister. Han peker blant annet på at artistene som var til stede under lanseringen, ikke sa noe om hvorfor Tidal skulle hjelpe dem. 

50 Cent mener Tidal handler mest om business når det kommer til stykke. 

– De kunne nok ha gjort noe mer spennende hvis de nådde ut, for de folkene man så der (under lanseringen, journ. anm) eier ikke engang rettighetene til musikken sin. Så de kan ikke si at musikken bare skal komme ut på Tidal. Den må tilbys overalt. Og hvorfor vil du da abonnere på Tidal for å få noe som er alle andre steder, spør 50 Cent, og legger til: 

– Musikkselskapene har kontrakter, og selskapene gjør det de kan for å få mest mulig ut av musikken. De kommer ikke til å bare tilby den på Tidal. 

Mangler penger
I forrige uke besøkte Jay-Z og kona Beyonce Tidals norske kontorer, noe som skapte mye styr i norsk presse. 

Men samtidig som at artistparet var i Norge, og norsk presse fokuserte på det, meldte en rekke amerikanske medier at Tidal står i fare for å miste rettighetene til å strømme musikk fra Sonys katalog (inkludert Beyonces egen musikk).

Årsaken? Tidal skal visstnok mangle penger, noe til syvende og sist kan bety kroken på døra for tjenesten. 

Det er nok likevel ikke sannsynlig at det vil skje med det første, men det er uansett nok et tegn på at strømmetjenesten – som konkurrerer mot Spotify, Pandora, Rdio (og snart Apples nye Beats-tjeneste) har fått en vanskelig start på 2015.  

 

Kilde:
Business Insider

 

Stikkord: tidal