Tidligere denne uken ble det avslørt at Facebook ønsker å servere deg nyheter fra etablerte mediehus direkte i nyhetsstrømmen.
Facebook mener det tar litt for lang tid å klikke seg inn på saken, for så å bli sendt videre til nettavisenes egne nettsider. Derfor skal de fjerne dette leddet, og heller tilby nyhetene på Facebooks plattform.
– Forbedrer våre egne systemer
Buzzfeed, New York Times og National Geographic er blant de tunge aktørene som visstnok blir med fra start.
Her i Norge er det ikke stemning for å gå til sengs med «fienden». I en artikkel på DN.no forteller Schibsteds teknologidirektør, Morten Jacobsen, at det er uaktuelt å inngå et slikt samarbeid.
Annonse
– Våre største konkurrenter på annonsesiden er Google og Facebook, og vi gjør nå grep for å forbedre våre egne systemer og vårt annonseprodukt. Det er den retningen vi går i nå, sier han, ifølge Medier24.
En av grunnene skal være at Schibsted for tiden holder på å bygge opp sitt eget økosystem, og at de derfor ikke ønsker å involvere seg i «konkurrentes» planer.
– Utfordrer redaktørplakaten
NRKs nettsjef, Frank Gander, og pressegeneral pressegeneral Kjersti Løken Stavrum, tror også at et eventuelt Facebook-samarbeid ville reist en rekke spørsmål vedrørende redaktørplakaten.
Det ser dermed ut som at interesseren for å inngå samarbeid med Facebook, er ganske laber i norsk presse. Spørsmålet om hvorvidt det er smart eller ikke, får vi nok ikke svaret på enda.
Kilde: DN.no
Annonse