Annonse


Nå følger Android etter

Da Apple lanserte iOS 8 onsdag, fulgte det med et krypteringssystem som skal være så sikkert at ingen utenom brukeren selv kan bryte det.

Hudflettet Google
Heller ikke Apple, for de sitter heller ikke med nøklene. Selv ikke når politiet møter opp med rettslig kjennelse i hånda vil Apple kunne gi dem opplysninger om deg og din mobilbruk.

Apple-sjefen Tim Cook gjorde i et langt TV-intervju denne uka et stort nummer ut av dette, og benyttet samtidig anledningen til å hudflette Google og Facebook for det han mener er deres manglende respekt for brukernes privatliv.

Åpent brev
Senere la han ut et åpent brev om samme tema på Apples nettsider.

Annonse


– Vi lager ikke noen profil basert på innholdet i e-posten din eller surfevanene dine for så å selge dette videre til annonsører. Vi tjener ikke penger på informasjonen du lagrer på din iPhone eller i iCloud. Og vi leser ikke e-posten din eller meldingene dine for å få informasjon om deg som kan brukes i markedet, skriver Cook blant annet i brevet.

Svarer med auto-kryptering
Google kunne åpenbart ikke sitte stille og høre på dette.

I stedet for å bjeffe tilbake mot Cook, svarer de nå med samme type kryptering i den kommende versjonen av Android, Android L.

Ikke nytt
Natt til i dag bekreftet Google at systemet krypterer data automatisk, og at dette skal være en effektiv sperre både mot kriminelle og myndigheter som vil snoke på deg.

Kryptering i Android er imidlertid ikke noe nytt. Det som derimot er nytt, er at Google nå fokuserer så sterkt på det – i kjølvannet av Edward Snowdens NSA-avsløringer og Tim Cooks beske kritikk.

– Trenger ikke å tenke
– I over tre år har Android tilbudt kryptering. Nøklene blir ikke lagret utenfor enheten, så de kan ikke deles med politiet. Med vår neste Android-versjon vil kryptering være slått på som standard rett ut av boksen. Dermed trenger du ikke tenke på å skru det på, heter det i en uttalelse fra selskapet som kom i natt norsk tid.

Android L har allerede vært tilgjengelig for test en god stund, og vil i løpet av høsten rulles ut i ulikt tempo på ulike telefoner og nettbrett.

Kilde:
Washington Post

 

Annonse