Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Cryteks «Ryse: Son of Rome» til Xbox One har spektakulær grafikk, men utviklerne merket allerede med sitt første spill til den nye konsollen, at man må bruke mye tid på å optimalisere bruken av RAM.

– 8 GB RAM er kanskje ikke nok

Spill: Crysis-skaperne snakker ut om de nye konsollene.

Crytek er kjent for å lansere spill så maskinvarekrevende at de mange år etter lansering fortsatt er lekrere enn de aller ferskeste titlene.

– 8 GB kanskje ikke nok
Det har vært masse snakk om typen RAM på de nye konsollene, spesielt i begynnelsen.

Sonys nyeste benytter seg nemlig av 8 GB GDDR5 RAM, mens Microsofts Xbox One har 8 GB DDR3 RAM.

Det er Cryteks Sean Tracy som nå avslører at 8 GB kanskje ikke er nok, og at utviklerne lett kan butte i denne grensen.

Allerede en utfordring
«
Jeg er enig i at 8 GB lett kan fylles opp, men husk også at utviklerne ikke nødvendigvis har tilgang til all RAM-en. For eksempel bruker Xbox One noe av RAM-et til OS-et.»

Tracy avslører at de allerede med Ryse til Xbox One måtte tenke mye på hvordan de skulle behandle spillets utnyttelse av konsollens RAM.

«Det er ikke bare rå ytelse alene som muliggjør foto-realistisk grafikk, men teknologi som intelligent skaleres og utnytter alt det maskinvaren har å tilby.»
 

Kilde:
Gamingbolt

Stikkord: crytek, Spill