Annonse


Ville støtte kreftsaken, endte opp med isbjørn

Formålet var det aller beste, men så gikk det altså helt galt.

UNICEF i stedet for kreft
En britisk «selfie»-aksjon der folk skulle ta bilde av seg seg selv og samtidig donere penger til et veldedig formål via kodeord i sms, endte i det reneste kaos.

Hele 18 625 pund (om lag 185 000 kroner) som skulle gå til kreftforskning endte i stedet opp hos UNICEF.

Adopterte isbjørn
Andre opplevde at de i stedet for å støtte kreftsaken endte opp med å adoptere en isbjørn via World Wildlife Fund (WWF).

Annonse


Den siste fadesen skjedde fordi de glade givernes telefoner via den automatiske ordretteren endret kodeordet «beat» til «bear», som altså er bjørneaksjonens sms-ord.

SMS-krøll
UNICEF har på sin side ordet «donate», og de som ved en feiltagelse sendte penger dit i stedet for til Cancer Research UK skrev dette ordet i stedet for «beat».

Den siste feiltagelsen er like logisk som «bjørnetjenesten», siden UNICEF i Storbritannia har innarbeidet dette sms-ordet i høyt profilerte kampanjer.

Kilde:
BBC

Annonse