Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Med Hyperloop kan du komme deg fra La til San Francisco på en halvtime, og fra New York til Los Angeles på tre kvarter. (Ill.: Tesla Motors)

Fra San Francisco til LA på en halvtime

Blir dette framtidas kollektivtransport?

Multimilliardæren Elon Musk vil revolusjonere kollektivtransporten. Derfor vil han bygge «Hyperloop» – en «kanon» drevet solenergi som «skyter» folk fra ett punkt til et annet i vanvittig fart.

Sparer fem timer
For eksempel skal du kunne komme deg fra New York på den amerikanske østkysten og helt til Los Angeles på vestsiden på 45 minutter.

I dag tar det hele fem timer og 45 minutter å tilbakelegge denne distansen på 396 mil.

Bare teori foreløpig
Men dette er helt teortisk. For pr. i dag anbefales det ikke å legget «røret» i lengre distanser enn 1500 kilometer, og topphastigheten er «bare» på 1100 km/t. Og Musk sier selv på sin blogg at overlydsfly vil være et bedre aslternativ på så lange strekk.

I første omgang planlegger derfor Musk å begynne i det små og bygge ut strekningen Los Angeles-San Francisco, en strekning på beskjedne 559 kilometer.

Tar mellom sju og ti år
«Banen» vil ta mellom sju og ti år å bygge og kostnadene vil være på om lag seks milliarder dollar (om lag 35,2 milliarder norske kroner).

Det høres kanskje dyrt ut, men til sammenligning er Californias nye tradisjonelle jernbanenett beregnet å koste over ti ganger så mye (70 milliarder dollar – 411 millarder kroner).

Om og når «kanonbanen» står ferdig, blir det mulig å komme seg fra sør til nord i California på under en halvtime.

Kombinerer teknologier
Hyperloop kombinerer flere allerede kjente teknologier.

Tunnelen er en massiv «støvsuger» der et tilnærmet lufttomt rom kombinert med et magnetfelt driver vognene framover. Dette betyr så godt som null luftmotstand og dermed maskimal utnyttelse av framdriften.

Elon Musk beskriver det som en krysning av det tidligere overlydsflyet Concorde (som gjorde unna London-New York på under tre timer), en elektrisk kanon (railgun) og et ishockeyspill.

Frykter terror
I hver «kanonkule» som skytes gjennom tunellen er det plass til 28 passasjerer.

Musk hevder at de vil reise trygt, mens kritikerne frykter at «kanonbanen» vil bli et yndet mål for terrorister.

Mannen bak Tesla
Det er for øvrig ikke første gang den sørafrikansk-ættede forretningsmannen satser på miljøvennlig transport.

Han var blant annet med på å starte Tesla Motors, som lager topp spesifiserte elektriske biler med appell til bilentusiaster. 

Her kan du se et TV-innslag om prosjektet og teknologien:

Kilder:
CNN
Reuters

 

Stikkord: forskning, transport