Disker som dette selger som aldri før. I fjor kjøpte vi 14 millioner av dem (DVD + Blu-ray)

Annonse


Film via nettet, sa du?

Snart er Netflix og HBO her, med nærmest ubegrenset tilgang til film for en lav månedspris. Og fra før av har både iTunes, Altibox og et utall andre digitale videokiosker etablert seg på det norske markedet.

Umettelige nordmenn
Dette påvirker tydeligvis ikke vår tilsynelatende umettelige apetitt på blanke skiver i eske.

For i fjor ble det solgt 10,5 millioner DVD-plater og 3,5 millioner Blu-ray-plater her i landet, ifølge fersk statistikk fra Norske Videogramforening.

– Sammenligner man tiden som brukes på betalt musikklytting med tiden som brukes på å se DVD, Blu-ray eller digitalfilm, så er omsetningen på filmkjøp cirka tre ganger så stor. Nordmenn har alltid kjøpt og leid mye film, og den tendensen ser ut til å fortsette, sier Roald Dye i Norsk Videogramforening i en pressemelding.

Annonse


– Vil fortsette
Dye hevder at de gode, gamle diskene som står og samler støv i hylla står seg godt i konkurransen med film via nettstrøm og nedlastede filer på harddisk.

‐ Til tross for økt konkurranse fra fildeling og streamingtjenester har altså nedgangen for leie-og-kjøpefilm flatet ut de seneste årene, og mye taler for at markedet kommer til å fortsette å være stabilt de neste årene, mener han.

Norge på topp
Selv om langt de fleste fortsatt foretrekker det gamle DVD-mediet, har Blu-ray nå virkelig slått rot.

Salget av Blu-ray økte i Skandinavia i perioden fra januar til juli med 30 prosent. Og Norge ligger på topp, med et snitt på 7,1 DVD og Blu-ray hvert år.

Annonse