Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Har du lagt ut en annonse på Finn og mottar en slik e-post uten å ha hørt noe fra selger på forhånd bør du være på vakt. (Ill.: ITavisen.no)

Dette er Finn-svindlernes nye triks

ITavisen avslører den frekke fremgangsmåten.

Mottar du en e-post fra PayEx etter å lagt ut en annonse på Finn bør du være på vakt om du ikke har vært i kontakt med eventuell kjøper på forhånd.

Vær på vakt

For svindlerens nye metode er å initiativ til bruke Finns betalingsløsning PayEx (en tjeneste Finn har hatt siden 2005) uten å ta kontakt med deg først. PayEx fungerer sånn at de beholder pengene på sin konto for så å overføre når kjøper har mottatt varen og godkjent den.

Men i typisk svindlerstil er det lett å legge merke til at ikke alt er som det skal. Det de gjør er å gi deg en god del mer for varen enn hva du priset den på Finn. Et annet typisk virkemiddel er å spesifisere mange hundre kroner bare for fraktkostnadene.

Misbruker PayEx

Det er ikke det at PayEx i seg selv brukes aktivt for å skaffe til veie pengene, men de prøver å bygge tillit ved å virke seriøse når de starter svindelforsøket med PayEx.

I ettertid får kundene en e-post der svindleren spør om dere to i mellom ikke kan komme til enighet om en annen betalingsløsning. Da er det selvsagt fare på ferde.

Slik prøvde de seg

Kriss Stemland er en personene som ble forsøkt svindlet med akkurat denne metoden. Han forklarer fremgangsmåten til ITavisen.no:

«Jeg hadde lagt et objektiv ut for salg på finn.no, men fortsatt ikke mottatt noe bud på det. En dag mottok jeg en mail fra PayEx der en kjøper kalt Samuel Da-Silva hadde lagt inn betaling for objektivet.

Da jeg har lest mye om Nigeria-scammere tidligere, kombinert med at budet var kunstig høyt uten noen kontakt på forhånd, gikk alarmen. Jeg tok kontakt med finn.no-kundeservice og fikk mistankene bekreftet».

Finn bekrefter

ITavisen vet at Da-Silva-etternavnet går igjen, men fornavnet rulleres det på.

Problemet har ikke vært like mye i søkelyset som andre svindelmetoder, men fungerer dette er det ingen grunn til å tro at dette ikke vil ta av om Finn og PayEx ikke finner frem til en smart løsn ing.

Finn bekrefter i kundeservice-eposten at det er snakk om en ny type svindel, men presiserer: «selve e-posten er ekte og sendt fra Payex / FINN betalingsgaranti, og linken i e-posten er ekte og fører til Payex / FINN betalingsgaranti.»

Videre heter det fra finn.no at «svindlerne vil imidlertid forsøke å overtale deg til å bruke andre betalingsmetoder som ikke er sikre. Når du får e-poster fra PayEx, er det derfor greit å sjekke at linken i e-posten går til en side som begynner med https://escrow.payex.com/».

Slik ser e-posten fra PayEx ut

«Kjære Ola Nordmann

Du har avtalt pris for varen din med Samuel Da-Silva, som ønsker å bruke FINN Betalingsgaranti for gjennomføringen av betalingen.

FINN Betalingsgaranti er en nøytral tredjepart som mottar betalingen fra kjøper og venter med å betale selger til varen er bekreftet levert.

Klikk på linken under og følg instruksene videre.

Gå til FINN Betalingsgaranti»

E-posten er etterfulgt av en lenke til PayEx der man må bekrefte at beløpet er korrekt og oppgi kontonummeret sitt.

Slik skal PayEx egentlig fungere.
(Ill.: Finn.no)
Stikkord: svindel