Mange lesere, lite penger
Nå er han lei av å tape millioner av dollar i året på nettsteder med stor trafikk, men liten eller ingen inntjening.
Bortsett fra Wall Street Journal og en del andre næringslivsnettsteder, er det nesten ingen store aviser som i dag tar betalt for redaksjonelt innhold.
Vil gjøre alle til betalsteder
Dette vil Rupert Murdoch nå endre på. Som en av de størst i bransjen vil ha gå foran og ta penger av leserne sine.
Annonse
– Den digitale revolusjonen har åpnet mange nye og billige måter å distribuere på. Men dette har ikke gjort det gratis å produsere innhold. Derfor har vi som intensjon å ta betalt for samtlige av våre nettsteder, sier Murdoch til den australske næringslivsavisa The Business Spectator.
– Overmodent for forandring
– Kvalitetsjournalistikk er ikke billig. Og en industri som gir bort alt innholdet sitt bare kannibaliserer muligheten til å drive god reportasje, påpeker Murdoch.
Han mener tiden nå er overmoden for å endre forretningsmodellen på nettet drastisk. Pilene peker bare nedover for nettpublikasjoner, og Murdoch mener at de aldri vil få en bærekraftig modell med annonser som eneste inntekt.
– Vil få andre til å følge etter
Han mener også at erfaringen med sin egen Wall Street Journal så langt er gode. Nettutgaven har en åpen del og en abonnementsdel. Abonnementsavdelingen har i det siste vist en pen økning, og er i ferd med å gi betydelige inntekter til avisa.
Murdosch tror at hans modell vil få konkurrentene til å følge etter. Og at vi en vakker dag får et løssalgs- og abonnementsbasert nett, akkurat som i kiosken.
– Planlagt selvmord
Men Murdoch møter allerede motbør. Etter at han kom med uttalelsene sine, har flere satt store spørmålstegn ved om en slik modell som han skiserer i det hele tatt er mulig.
Og det brukerdrevne nerde-nettstedet Slashdot kaller utspillet for «et nøye planlagt selvmord».
Eier både MySpace og IGN
Rupert Murdoch eier verdens største medieorganisasjon, News Corp. Dette selskapet kontrollerer en rekke aviser, nettsteder, TV- og radiostasjoner over hele verden. Blant dem er The Sun, New of the World, The Times og The Wall Street Journal. I tillegg eier Murdoch Fox, som både er et stort filmselskap og et nettverk av TV-stasjoner i USA.
I 2005 kjøpte Murdoch nettsamfunnet MySpace for 580 milioner dollar. I likhet med konkurrenten Facebook tjener nettstedet fortsatt ikke penger, selv med et stort antall brukere. I tillegg eier han også fototjenesten Photobucket, filmanmeldernettstedet Rotten Tomatoes, manne-nettstedet Askmen.com og ikke minst verdens største gamingnettsted IGN.com.
Annonse