Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Mediemagnaten Rupert Murdoch gikk nærmest amok på Twitter i helga. Blant skyteskivene var både Google og Obama. (Ill.: Wikipedia/CC)

– Alle mine nettsteder skal ta betalt!

Verdens mektigste medieperson håper at alle andre vil følge etter.

Rupertmurdoch
(Ill.: Foto: Wikipedia)
Den opprinnelig australske forretningsmannen Rupert Murdoch regnes som verdens mektigste og rikeste enkeltperson innen publisering på verdensbasis. Men på tross av store investeringer har han i likhet med de fleste andre ikke greid å tjene penger på nettannonsering.

Mange lesere, lite penger

Nå er han lei av å tape millioner av dollar i året på nettsteder med stor trafikk, men liten eller ingen inntjening.

Bortsett fra Wall Street Journal og en del andre næringslivsnettsteder, er det nesten ingen store aviser som i dag tar betalt for redaksjonelt innhold.

Vil gjøre alle til betalsteder

Dette vil Rupert Murdoch nå endre på. Som en av de størst i bransjen vil ha gå foran og ta penger av leserne sine.

– Den digitale revolusjonen har åpnet mange nye og billige måter å distribuere på. Men dette har ikke gjort det gratis å produsere innhold. Derfor har vi som intensjon å ta betalt for samtlige av våre nettsteder, sier Murdoch til den australske næringslivsavisa The Business Spectator.

– Overmodent for forandring

– Kvalitetsjournalistikk er ikke billig. Og en industri som gir bort alt innholdet sitt bare kannibaliserer muligheten til å drive god reportasje, påpeker Murdoch.

Han mener tiden nå er overmoden for å endre forretningsmodellen på nettet drastisk. Pilene peker bare nedover for nettpublikasjoner, og Murdoch mener at de aldri vil få en bærekraftig modell med annonser som eneste inntekt.

– Vil få andre til å følge etter

Han mener også at erfaringen med sin egen Wall Street Journal så langt er gode. Nettutgaven har en åpen del og en abonnementsdel. Abonnementsavdelingen har i det siste vist en pen økning, og er i ferd med å gi betydelige inntekter til avisa.

Murdosch tror at hans modell vil få konkurrentene til å følge etter. Og at vi en vakker dag får et løssalgs- og abonnementsbasert nett, akkurat som i kiosken.

– Planlagt selvmord

Men Murdoch møter allerede motbør. Etter at han kom med uttalelsene sine, har flere satt store spørmålstegn ved om en slik modell som han skiserer i det hele tatt er mulig.

Og det brukerdrevne nerde-nettstedet Slashdot kaller utspillet for «et nøye planlagt selvmord».

Eier både MySpace og IGN

Rupert Murdoch eier verdens største medieorganisasjon, News Corp. Dette selskapet kontrollerer en rekke aviser, nettsteder, TV- og radiostasjoner over hele verden. Blant dem er The Sun, New of the World, The Times og The Wall Street Journal. I tillegg eier Murdoch Fox, som både er et stort filmselskap og et nettverk av TV-stasjoner i USA.

I 2005 kjøpte Murdoch nettsamfunnet MySpace for 580 milioner dollar. I likhet med konkurrenten Facebook tjener nettstedet fortsatt ikke penger, selv med et stort antall brukere. I tillegg eier han også fototjenesten Photobucket, filmanmeldernettstedet Rotten Tomatoes, manne-nettstedet Askmen.com og ikke minst verdens største gamingnettsted IGN.com.

Stikkord: annonser, facebook, gratis, internett, myspace, nettverk, the times, the wall street, wall street journal