nokia-exits-japan

Annonse


Nokia ut av Japan

På det globale markedet er Nokia kongen. Med en solid markedsandel på 37,8 prosent er det ikke tvil om hvem som leder mobilsalget. Allikevel trekker Nokia seg ut av Japan grunnet svært liten etterspørsel.

Hardt marked
Nokia er ikke det første selskapet som har oppdaget at det japanske mobilmarkedet er noe for seg selv. Markedet domineres hovedsaklig av japanske og asiatiske mobilprodusenter, som alle leverer en rekke særegne tjenester tilpasset det japanske markedet.

Funksjoner som mobil-TV, spesielle smiletegn og egne nedlastingstjenester har ikke vært relevant i den vestlige verden, men i Japan regnes det som selvfølgeligheter.

1 prosent markedsandel
I løpet av sin tid i Japan klarte ikke Nokia å opparbeide seg mer enn en markedsandel på 1 prosent, et tall om er altfor lite for å kunne fortsette satsningen. Den eneste mobilen som får lov å bli igjen vil være luksustelefonen Vertu.

Annonse


Nokia forteller i en pressemelding at den økonomiske krisen som har rammet det globale markedet har ført til en rekke kompromisser og tilbaketrekninger, og det japanaske markedet ble altså rammet først. Om de engang vil legge merke til Nokias kommende fravær er en annen sak.

Kilde:
Reuters

Annonse