I april i år forkynte Sonys president Ryoji Chubachi at Blu-ray etter planen skulle erobre halvparten av hjemmekinomarkedet innen året var omme.
Ned med 14 prosent
Nå må han bite i seg de ordene. For salget av Blu-ray går ikke opp, men ned. Sist uke viste markedsandelen i USA en nedgang på 13,39 prosent i forhold til DVD.
Stikk i strid med Sonys forhåpninger og prognoser stiger altså DVD-salget, både når det gjelder plater og spillere. Mens salget av spillere i plater i Blu-ray-formatet synker dramatisk.
Lave priser
Sony kjører nå store, dyre annonsekampanjer for å øke salget igjen. Annonsene knytter seg mest av alt til nye filmtitler som skal gjøre Blu-ray attraktivt for menigmann.
Annonse
Spillere fra Samsung og Sony er nå på tilbud i USA, og koster bare litt over tusenlappen (200 dollar). Men heller ikke dette ser ut til å bidra vesentlig til å øke markedsandelen.
Påvirker resten av verden
Og ennå har vi ikke sett effekten av den nye økonomiske krisen…
Utviklingen av forbrukerelektronikkmarkedet i USA påvirker hele verden. Om amerikanerne vender formatet ryggen, kommer det samme trolig til å skje i andre deler av verden.
Kilder:
thestandard.com
engadgethd.com
Annonse
Annonse