Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Toshiba har holdt ut til det siste med bare DVD. Men nå tyder alt på at selskapet endelig skal lansere en Blu-ray-spiller.

Blu-ray synker dramatisk

Markedandelen kraftig tilbake.

I april i år forkynte Sonys president Ryoji Chubachi at Blu-ray etter planen skulle erobre halvparten av hjemmekinomarkedet innen året var omme.

Ned med 14 prosent

Nå må han bite i seg de ordene. For salget av Blu-ray går ikke opp, men ned. Sist uke viste markedsandelen i USA en nedgang på 13,39 prosent i forhold til DVD.

Stikk i strid med Sonys forhåpninger og prognoser stiger altså DVD-salget, både når det gjelder plater og spillere. Mens salget av spillere i plater i Blu-ray-formatet synker dramatisk.

Lave priser

Sony kjører nå store, dyre annonsekampanjer for å øke salget igjen. Annonsene knytter seg mest av alt til nye filmtitler som skal gjøre Blu-ray attraktivt for menigmann.

Spillere fra Samsung og Sony er nå på tilbud i USA, og koster bare litt over tusenlappen (200 dollar). Men heller ikke dette ser ut til å bidra vesentlig til å øke markedsandelen.

Påvirker resten av verden

Og ennå har vi ikke sett effekten av den nye økonomiske krisen…

Utviklingen av forbrukerelektronikkmarkedet i USA påvirker hele verden. Om amerikanerne vender formatet ryggen, kommer det samme trolig til å skje i andre deler av verden.

Kilder:
thestandard.com
engadgethd.com

Stikkord: april, blu-ray, samsung, sony, usa