Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Engelske TV-seere følte seg lurt av iPhone-reklamen. (Ill.: Apple.com)

iPhone-reklame bannlyst i England

Se reklamen som var for misvisende for engelske TV-seere.

Som i enhver reklame prøver Apple å male et så vakkert bilde som mulig av sin telefon i løpet av kort tid på TV-skjermen. I følge engelske seere gikk de imidlertid for langt, og reklamen har nå blitt fjernet fra engelsk TV på grunn av misvisende reklametriks.

Ikke helt sant
Akkurat som i den norske versjonen av reklamen får vi se hvordan man kan gå titte på værprognosen, sjekke veibeskrivelser og surfe på nettet. Minst tre av de engelske seerne syntes imidlertid at Apple malte et litt for vakkert bilde av det hele.

De klaget det inn til engelske AFA (Advertising Standards Authority) hvor de nå har fått medhold i saken.

– Gir et misvisende inntrykk
I klagen mente brukere at reklamen ga et feilaktig bilde av iPhones internettmuligheter. Telefonen støtter ikke sider med Flash og Java, noe som har blitt et vanlig skue på nettet.

– Vi konkluderer med at reklamen gir et misvisende inntrykk av internettmulighetene til iPhone. Seerne vil antageligvis forvente å se nettinnhold på vanlig måte som på PC-en, istedenfor å kun ha muligheten til å komme til nettstedet, konkluderer AFA.

Saken kan få to mulige følger. Enten vil Apple være litt mer forsiktig i sine framtidige reklamer, eller så vil de gi Safari støtte for Flash og Java. Hva tror dere vil skje?

Kilde:
Engadget

Stikkord: Apple, bilder, england, flash, iphone, reklame, safari, telefon, tv