Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Herlig intenst

SPILLTEST: Geometry Wars gjør seg ganske godt på Wii.

Geometry Wars er et spill med artig opphav. Først som et minispill skjult i Project Gotham Racing-spillene, så som et svært populært Xbox Live Arcade-nedlastning. Faktisk det første spillet som beviste potensialet i Arcade-tjenesten.

Nå er tittlen tydeligvis ute av hendene til utviklerne i Bizarre, og lanseres i en egen versjon på Nintendos konsoller. Utviklet av Kuju og gitt ut av Sierra. Sikkert mange spennende lisenseringsmøter som ligger bak denne utgivelsen.

Tilsynelatende enkelt

Geometry Wars er et ekstremt ukomplisert arkade-skytespill. På 360 bestod det av ett område der du måtte bevege ditt lille skip og skyte på fiender som kom inn fra alle retninger. Med pulserende musikk og stilige grafiske effekter var det et spill som virkelig fikk adrenalinet til å pumpe.

Wii-versjonen bygger på dette konseptet, legger til noen nye elementer, men rører ikke ved den grunnleggende spillbarheten.

Litt snodig for øvrig at spillet har fått tilnavnet Galaxies, bare få måneder etter et visst Mario-spill med lignende tittel. Faktisk er oppbygningen her ikke helt ulikt det flotte plattformspillet.

For det handler om at du hopper mellom planeter i en galakse, der hver planet er et nytt brett med nye utfordringer.

Det som er interessant her er hvordan spillet kontrolleres. Presisjon og rask respons er nemlig essensielt i et spill som dette, og vi lurer på hvorvidt Wii-kontrolleren klarer å levere nødvendig nøyaktghet.

Litt uvant kontroll

Det gjør den stort sett. Det fungerer slik at du styrer skipet med den analoge stikken på nunchuken, mens du peker med kontrolleren i hvilken retning du vil skyte og holder A-knappen inne for å fyre av. For å gjøre det enklere å treffe er det en laserstråle som peker fra skipet ditt i den retningen du skyter. Det fungerer altså ganske så greit når du har øvd deg litt, men når alt kommer til alt er ikke kontrollen så stram og nøyaktig som når du bruker to analoge stikker sammen.

Derfor støtter Galaxies også den såkalte klassiske kontrolleren til Wii, som vanligvis brukes til å spille nedlastbare spill på Virtual Console. Når du spiller med den, styres spillet akkurat som på 360, og det er nok litt lettere også. Synd at du må kjøpe denne kontrolleren separat (og nei, GameCube-kontrolleren støttes ikke).

Lett å lære…

Grunnleggende spillbarhet er altså identisk, alt du trenger å tenke på er å styre, skyte og detonere bomber i ny og ne. Og passe for å ikke å dø, slik at multiplier-nivået økes. Galaxies legger imidlertid et par nye elementer som gjør spillet bitte litt mer strategisk. Først og fremst har skipet ditt en liten drone som er datastyrt og utfører forskjellige funksjoner. Du velger selv hva den skal gjøre før du kommer i gang med brettet: angripe, beskytte deg, skyte på utvalgte typer motstandere, fly i ring rundt deg, sette ut et lite minigevær eller kanskje samle inn geoms (vi forklarer straks). Alle disse funksjonene oppgraderes også jo mer du bruker dem.

Geoms er neste nyhet, og er rett og slett spillets penger. Du kan samle inn geoms ved å fly over dem på brettene, der de dukker opp etter at du har skutt ned motstandere. Mellom oppdragene kan du bruke disse pengene på nye funksjoner for dronen din, låse opp nye solsystemet og planeter innenfor disse.

Du får alt i alt rundt 60 planeter å spille gjennom, og det er faktisk en god del variasjon mellom disse. Kuju har eksperimentert rundt konseptet, med samtidig beholdt den grunnleggende ideen i alle oppdragene. Men noen ganger må du forholde deg til barrierer du ikke kan skyte gjennom, andre ganger til skip som legger igjen miner. Det er flere nye motstandere som dukker opp i tillegg til de allerede kjente, og angriperne dukker opp i forskjellige formasjoner.

Nok innhold?

Men når alt kommer til alt, skal det ganske mye tålmodighet til for å virkelig spille gjennom alle brettene. Det er en utfordring først og fremst for knallharde entusiaster, de som skal absolutt ha gullmedalje på alt og fortsette å utfordre sine egne og kompisenes poengsum.

Det er heldigvis mer i pakken. Kooperativ modus, for eksempel, og Xbox-versjonen av Geometry Wars. Det er kanskje også et av de første Wii-spillene som kan kobles mot DS-versjonen (nye brett kan låses opp på den måten, for eksempel). Men er det virkelig nok til å forsvare en fullverdig prislapp? Vi er ikke helt sikre.

Litt tammere grafikk

Og det blir kanskje pirkete, men vi savner den herlige, høyoppløselige skarpheten fra 360. Geometry Wars gjør seg mindre godt på Wii når det gjelder grafikk, bare fordi det kjøres i lavere oppløsning. Selve det visuelle utrykket er identisk altså, med klare geometriske figurer og psykedeliske eksplosjoner, men kanskje nettopp derfor gjør det seg best i HD.

For å si det på en annen måte, vi skulle heller sett Galaxies på 360. Vi føler at Geometry Wars hører hjemme der.

Så hvorvidt du liker spillet er avhengig av ditt forhold til denne typen «hardcore»-titler der alt handler om den høyeste poengsummen. For slike entusiaster er Galaxies midt i blinken, men for mer tilfeldige spillere er dette nok for intenst og hektisk. Det er et kvalitetsspill, men egner seg ikke for hvem som helst.

Stikkord: spilltester, testprodukt, wii, xbox live