På tross av en del motbør fra kritikere og brukere selger Apples nye operativsystem Leopard (OS X 10.5.0) bedre enn noen hadde turt å håpe på.
Mye mer i begynnelsen
I følge analysebyrået NPD Group solgte Leopard 20,5 prosent bedre den første måneden etter lansering enn forgjengeren Tiger, som ble lansert i mai 2005.
Målt i omsetning er tallet enda høyere – 32,8 prosent mer enn Tiger kunne skilte med første måneden.
Riktig formel
I følge NPD kan noe av suksessen tilskrives lansering i november, måneden da markedet er i julestemning med åpnere lommebøker enn på vårparten. Men de mener også at Apple har funnet den riktige formelen for å selge et operativsystem.
Annonse
Denne formelen går ut på å ikke vente for lenge med å komme med nyhetene. Apple har lansert ett operativsystem i året de siste seks årene, mens Microsoft lot det gå fem år mellom XP og Vista.
Små endringer
Mange vil si at de ulike versjonene av OS X bare dreier seg om små endringer, a la Microsofts Service Pack (som er gratis).
Men markedet er åpenbart villige til å betale for hver runde, selv om endringene kan synes små.
Kilde:
Reuters
Annonse