Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Sam & Max Episode 4

Eventyrserien fortsetter uten stans. På autopilot, virker det som.

Det beste med Sam & Max-episodene er at de kommer jevnlig. De kommer i tide. Utviklerne sender oss anmelderkopier god tid i forveien. Ingen forsinkeler der i gården.

Men går det mulighens litt utover kvaliteten? I forrige episode oppdaget vi det – det er samme tematikk hver gang, hver episode baserer seg på de samme rammene. Stort sett at noen begynner å oppføre seg merkelig, stort sett at vi må innom paranoide Bosco og sjarmerende Sybil et par ganger i løpet av spillet, og bruke deres unike kunnskaper til å infiltrere lokasjonen der målet vårt befinner seg.

I denne omgang lovte utviklerne i Telltale Games oss at denne fjerde episoden er den første der de kunne ta til seg tilbakemeldingene fra de tidligere avsnittene, og inkorporere dem i utviklingen. Så den store, dramatiske forskjellen er at vi ikke begynner spillet på kontoret til Sam & Max, som tilfellet var de tre siste gangene. Nå starter vi utenfor det hvite hus, fordi presidenten tilsynelatende er blitt vanvittig.

Velkjent terreng

Men det er ikke lenge før vi er tilbake på det sedvanlige gatehjørnet. Bosco har en ny innretning han vil selge oss, noe vi garantert trenger på et senere tidspunkt. Sybil har en ny profesjon. Og vi kommer oss ikke inn i det hvite hus på grunn av en hemmelig agent som på liv og død skal følge ordre. Dette er velkjente saker for alle som har spilt de tre tidligere episodene. Igjen krever ikke spillet allverdens hjernekapasitet, veien fremover er klar fra første stund, du vet nesten øyeblikkelig hvilke objekter som skal brukes når og hvor, løsningen på gåtene kan sees milevis unna.

Det er klart at å slippe én episode i måneden er krevende. Telltale skal ha all respekt for å ha fått det til, for å ha underholdt oss med skarp dialog og artige lokasjoner hver gang, men samtidig begynner det å rett og slett bli bitte litt kjedelig. Forutsigbart, om du vil.

Spørsmålet er hvor mye man skal kreve. Vi synes Sam & Max-episodene leverer flott underholdning med to kjære figurer, det er tettpakket med humor og glimrende øyeblikk. Vil vi virkelig at Telltale skal redefinere sjangeren hver gang? Eller vil vi ha et par timer med moro en gang i måneden, til noen titalls kroner?

Morsomt likevel

For episode 4 av Sam & Max klarer fremdeles å levere gode øyeblikk på rekke og rad. Sannhetsserumet til Bosco, for eksempel. Sangnummeret til spesialagentene. Krypton-vitsen. Solid humor, dette.

Men som de tidligere spillene i serien, er denne episoden også over i løpet av noen timer, og er aldri spesielt vanskelig.

Det er strengt tatt vanskelig å si så mye mer om den nyeste episoden i serien, uten at man begynner å avsløre deler av plottet. Vi har sagt det meste før. Kvaliteten på dialogen er for det meste svært høy. Sam & Max har til stadighet gullkorn på lager, og de andre karakterene i spillet er også morsomme nok. Pek-og-klikk-mekanikken er solid, klassisk, velfungerende. Ingenting å klage på her. Og spillet ser hele tiden pent ut, med enkle, funksjonelle og estetiske former.

Men denne stadige resirkuleringen av tematikk, lokasjoner og figurer er definitiv en ripe i lakken. Vi ser ingen grunn til å skippe denne episoden, om du allerede har spilt de tre foregående, og vil få med deg hele historien. Men det er likevel virkelig på tide med noe nytt. Vi vil ikke se den første sesongen av Sam & Max ende i kjedsomhet, vi vil bli overrasket. Med to episoder igjen, håper vi å unngå skuffelse.

Sam & Max er fortsatt gøy. Men med forbehold.

Episode 4 av Sam & Max kan lastes ned fra sidene til Telltale Games den 8. mars. Episodene koster ca. 58 kroner stykket.

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt