Hopp til navigasjon Hopp til innhold

TEST: Sam & Max Episode 3

Halvveis gjennom første sesong, og våre eventyrhelter fortsetter å underholde.

Vi sa det forrige gang, når vi anmeldte Sam & Max Episode 2, at utviklerne Telltale er faktisk de eneste i bransjen som har klart å levere episodiske spill tidsnok, og de har vært konsistent underholdende. Det er knapt en måned siden forrige gang, og tredje episode er klart, ferdig og nedlastbart. Vel, ok, du må vente noen dager til. Men ikke lenge.

Episode 3 (også kjent som The Mole, The Mob, and The Meatball) av denne eventyrserien plukker opp tråden rimelig direkte fra forrige gang. Husker du den merkelige teddybjørnen som stod på pulten til talkshowvertinnen Myra Stump og tilsynelatende gav ordre? Vel, det er mysteriet bak denne vi skal ta for oss i denne omgang.

Teddy-gangstere

Og historien leder oss først og fremst til en obskur kasino, styrt av en mafiaorganisasjon som benekter at de er mafia. Og går med teddybjørnmasker. Kasinoen inneholder et par minispill og en juksende mann med stor forkjærlighet for sin mor. Alt sammen rimelig typisk Sam & Max altså. En konstant strøm av skarpe replikker, popkulturelle kommentarer og ren og skjær humor. Unike personligheter, spesielle lokasjoner og fabelaktig musikk er også på plass alle sammen. Men andre ord, har du spilt de tidligere episodene, vet du mer eller mindre hva slags kvalitetsnivå du kan forvente.

Og vi tør faktisk påstå at kvaliteten på dialogen i denne omgang er enda bedre enn i de to forrige episodene. Høykvalitets humor, dette.

Men problemen som plagde episode 1 og 2 er enda mer synlige for tredje gang.

For det første misliker vi at hver episode ser ut til å bygge på det samme systemet. Det gjelder stort sett om å få tak i nok penger til å kjøpe en eller annen gadget hos Bosco, som da brukes til å komme seg videre. Underveis trenger vi garantert hjelp hos Sybil, nå med enda et nytt yrke. Ikke misforstå, vi elsker Bosco og Sybil, og de har noe nytt å by på hver gang. Men likevel er rammeverket episodene bygger på så godt som identisk, og dermed veldig forutsigbart.

Lite nytt

For det andre, mangelen på nye lokasjoner er et problem. Vi vet at det er snakk om en måned mellom hver episode, som sikkert gjør det vanskelig å designe nye verdener hver gang. Men igjen, vi må alltid gjennom kontoret til Sam & Max, butikkene til Bosco og Sybil og den sedvanlige gatestumpen før vi kommer til noe nytt. Og vi må gjerne returnere til de gamle lokasjonene flere ganger i løpet av episoden. Kasinoen og mafiareiret i episode 3 er flotte, med masse klikkbare detaljer, men vi skulle gjerne sett enda mer nytt.

For det tredje – lett og kort. Vi har sagt det før og vi sier det igjen. Sam & Max Episode 3 virker faktisk til å være enda lettere enn de forrige (eller var det vi som var så utrolig oppegående når vi spilte det?). Uansett er det ikke et spill for de hardbarka eventyrelskerne som elsker å få hjernen sin vridd. Gåtene er fullstendig rett frem, du har kun en håndfull objekter på deg til en hver tid og det er sjelden noe problem å skjønne hvor de skal brukes.

Og som de forrige episodene, er også denne over på noen timer. En ettermiddags underholdning, dette, kanskje to.

Så det er med andre ord tydelig at problemene vi allerede la merke til forrige gang, men fornektet, begynner å synes mer og mer.

Moro uansett

Likevel bør de ikke ødelegge underholdnigsverdien. Episode 3 er jo fremdeles herlig, morsomt og en frisk pust i spillverdenen. Det koster fremdeles kun ca. 58 kroner per episode, omtrent like mye som å leie en film, men morsommere, og litt mer langvarig. Det er fremdeles fargerikt og involverende.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Likte du de forrige episodene, er det bare å laste ned, du kommer til å like denne også. Er du en nykommer til serien, sats heller på de forrige. Alle episodene finnes på hjemmesidene til utviklerne, og Episode 3 legges ut der 8. februar.

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt