Hopp til navigasjon Hopp til innhold

TEST: Sam & Max Episode 2

De to gærningene er tilbake i episode to av det herlige eventyrspillet. Fortsatt moro!

Ganske interessant, dette med episodespill. Begrepet ble populært for et par år siden, plutselig skulle en rekke store spillselskaper, kjent for massive utgivelser, satse på å levere kortere titler med jevne mellomrom. Spesielt Half Life-utviklerne i Valve falt for konseptet, og i stedet for en fullverdig oppfølger til Half Life 2 skulle vi få tre episoder som tok historien videre.

Problemet er at få har klart å levere. Vi har hittil bare sett én Half Life 2-episode, mens den andre blir til stadighet utsatt. Også SiN Episodes har ikke fått noe fortsettelse foreløpig, og ryktene sier at prosjektet er lagt på is. Kanskje ideen med episodisk innhold høres bedre ut på papiret enn i virkeligheten?

Men overlat det til entusiastene i Telltale Games. Etter en svært så vellyket nyintroduksjon av de klassiske eventyrspillfigurene Sam og Max i fjor høst (les vår anmeldelse), har de faktisk klart å stable på beina en ny episode, bare få måneder etter. Plutselig har vi tro på konseptet igjen.

Mer av det samme, men gjør det noe?

Likevel, det skal sies. Episode to av Sam & Max, med tittelen Situation: Comedy, bygger i stor grad på de samme klossene som forrige avsnitt. Det er ikke blitt gjort noe med mekanikken, og mange av de samme lokasjonene gjentas.

Vi starter spillet på klassisk vis, på kontoret til disse to ustabile frilans politifolkene. Interiøret er uforandret, og klikking på de forskjellige elementene frembringer kjente (men fremdeles artige) kommentarer. Selv etter at vi får vårt nye oppdrag og går ut på gata, virker det meste uforandret fra første episode. Gatehjørnet er likt, og de samme butikkene er der fortsatt. Og det er fortsatt Bosco og Sybil som er dine lokale nabolagsvenner.

Men ting har skjedd. Bosco er enda mer paranoid enn før, og Sybil har funnet seg et nytt yrke. Vi håper likevel at Telltale ikke fortsetter å gjenbruke det samme konseptet i hver episode, vi vil gjerne ha mer dynamikk på hjørnet av Narrow og Straight.

Direktesendt

Den store fienden i denne episoden er en viss Myra Stump, en talkshow-vertinne som har tatt sitt eget publikum som gisler. Dermed foregår brorparten av spillet i TV-selskapets studioer, med påfølgende parodi av en rekke TV-elementer. Og dette er fremdeles fabelaktig komedie. Vi deltar i en rekke TV-programmer, naturligvis direkte parodier på et komishow, Idol og matprogram, og som seg hør og bør er replikkene til Sam og Max verdt all denne klikkingen.

Humoren er like tilstedeværende, like skarp og like nådeløs som i forrige episode, og som i gode, gamle Sam & Max fra nittitallet. Igjen fikk spillet oss til å le høyt en rekke ganger. Igjen drømte vi om at dette burde vært tilgjengelig på konsoll, slik at vi kunne delt denne humoren med andre, i stedet for å sitte i PC-hjørnet med hodetelefonene på. Telltale er ypperlige manusforfattere, som klarer å stappe dialogen full av referanser og obskure ordspill. Vi legger også merke til at både denne og forrige episode omhandler popkulturelle fenomener, tydeligvis et populært tema hos Telltale.

Det er også plass for en rekke nye personer. Spesielt falt vi for regnbueelskende Hugh Bliss, og naturligvis den klassisk trente kyllingen. Herlig.

Det enkle er, som sagt, det beste

Vi snakket jo om selve spillbarheten i vår anmeldelse av forrige episode, og det er ingen endringer i denne omgang. Dette er gjennomført pek og klikk eventyr, som aldri gjør noen forsøk på å introdusere nye elementer eller riste i sjangerens tradisjoner. Vi peker og klikker, så enkelt er det. Kanskje nesten litt for enkelt noen ganger. Vi savner for eksempel muligheten til å kombinere objekter. Listen over objekter som plukkes opp og brukes er heller ikke spesielt lang.

Og la oss være ærlige, spillet er lett. Definitivt for lett for de hardbarkede eventyrentusiastene, men det er kanskje ikke disse spillet er rettet mot? Men utfordringene mangler, og det hele varer ikke lenge. Et par timer så er moroa over, og vi gleder oss til neste runde.

Hva spillbarheten angår, dukker også bilkjøringssekvensen opp her, men denne er raskt oversått, og ikke spesielt plagsom. Bilkjøringen krever bare at du klikker litt rundt, tross alt.

Visuelt er heller ingenting forandret, spillet bygger på den samme motoren som forrige episode, og det er selvsagt helt logisk. Spillverdenen gir en illusjon av 3D, men det blir aldri nødvendig å manipulere objekter i tre dimensjoner. Kall det gjerne 2D-spillbarhet i en 3D-verden. Og det ser fremdeles meget pent ut, selv om det tekniske er rimelig enkelt, med få polygoner og ingen spesialeffekter. Det viktigste her er estetikken, og spillet klarer å frembringe den behagelige tegneseriefølelsen. Og da kan vi ikke klage.

Så slik fortsetter Sam og Max sitt episodiske eventyr. Underholdende, hysterisk morsomt, tradisjonelt uten å føles utdatert, og fullt av genuin spilleglede. Nok et bevis for at eventyrsjangeren lever i beste velgående, bare det lages av mennesker med forkjærlighet til jobben sin.

Sam & Max episode 1 og 2 kan lastes ned hos Telltale Games. Episodene koster 8.95 dollar per stk. (ca. 58 kroner). Og du behøver ikke å ha spilt forrige episode for å nyte den nye!

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt