Hopp til navigasjon Hopp til innhold
sam-und-max-mindre

SPILLTEST: Sam & Max

Eventyrelskere: Her er dagen dere har ventet på. Det endelige beviset på at sjangeren ikke er død.

Ja, du leste riktig. Sam & Max er tilbake, i spillform, for første gang siden 1993. Etter at LucasArts kansellerte arbeidet med den offisielle oppfølgeren for et par år tilbake (og det nye spillet har faktisk en liten referanse til dette), tok utvikleren Telltale Games opp tråden. Denne gangen i episodisk format. Dette er samme, gamle Sam & Max (greit, stemmeskuespillerne er nye), med samme skarpe humoren og herlige gåter. Og superelegant og velfungerende pek-og-klikk-grensesnitt.

Telltale gjør ingen forsøk på å revolusjonere noe som helst. OK, spillet er faktisk oppdatert rent visuelt, og bruker en enkel 3D-motor, men grensesnittet føles likevel helt korrekt, skaper ikke forvirring slik den nylige Broken Sword: The Angel of Death gjorde. Du klikker på objekter og Sam gjør de du ber ham om. Så enkelt, så elegant, så riktig.

Nostalgien synker over oss når vi starter spillet. Musikken, stemingen, alt sammen er ivaretatt, det føles ikke som et halvhjertet forsøk på å henge seg på en bølge med middelmådige eventyrspill, men heller et resultat av genuin kjærlighet til sjangeren.

Dette er bare begynnelsen

Spillet som nå slippes har et ganske langt navn. Sam & Max: Episode 1 – Culture Shock. Hva er alt dette styret med episoder da? Kort fortalt, Culture Shock er første avsnitt i første sesong. Avsnittene vil slippes med jevne mellomrom, det er snakk om noe sånt som fire uker mellom hver gang, frem til sesong 1 fullføres. Og da er det tid for neste sesong. Episodisk innhold er jo ikke noe nytt, som Half Life 2 og SiN har bevist. Men med Sam & Max slipper vi i det minste å vente et halvt år eller mer på neste påfyll.

Det skal samtidig sies at første avsnitt ikke er spesielt langt. Ikke forvent mer enn et par timers spilletid, og da skal du være ivrig på å utforske alt det går an å klikke på.

Nå er ikke vi noen eksperter på Sam & Max-universet, men etter sigende skal det nye spillet være først og fremst basert på tegneseriene som har kommet gjennom årene, og i mindre grad på det første spillet. Humoren, det kunstneriske, måten gåtene løses på, alt det skal være gjenkjennelig for tegneserieneelskerne.

Vi kan uansett skrive under på at dialogen i spillet er noe av det skarpeste vi har opplevd på det digitale plan på årevis. Spillet er rett og slett genuint morsomt. Morsomt nok til at vi lo høyt. Morsommere enn strengt tatt noe annet siden, vel, forrige Sam & Max.

For et persongalleri

Historien skal vi naturligvis ikke debattere her og nå, men vi kan i det minste avsløre at tre avdankede barnestjerner, butikkeieren Bosco og ex-tatovøren, nå psykiateren Sybil, spiller nøkkelroller. Spillet foregår innen rimelig avgrensede områder, med bare noen få lokasjoner tilgjengelige, men med såpass mye detaljer som disse lokasjonene kan by på, er det likevel nok å finne på. Og du vil alltid oppdage noe nytt du ikke har klikket på, en ny, artig kommentar fra enten Sam eller Max.

Så slik går det unna, vi peker og klikker oss gjennom en rekke gåter av det middels krevende slaget, ler av den ustanselige paraden av vittigheter fra samtlige av spillets fargerike karakterer, og nyter de sjarmerende, flotte lokasjonene. Alt til lyden av klassisk, delikat tredvetallsjazz, av den typen film noir-inspirert frilanspoliti sikkert hører på.

Det er én avveksling fra pek-og-klikk-mentaliteten i spillet. Biljakter. Det kunne endt riktig så ille, å bli tvunget til å stoppe tilfeldige biler og forhøre eierne. Spillmekanikken kunne gått rett i dass her. Heldigvis krever ikke disse sekvensene noe annet enn at du peker på en utvalgt bil, og får Sam til å skyte i stykker baklyktene hans. Fort gjort, dynamikken endres, vi gjør det vi må, og returnerer kjapt til å løse gåter. Bra, Telltale.

Men er dette krevende for de virkelig hardbarka eventyrveteranene? Ikke egentlig, gåtene vil ta litt tid å fullføre, men får deg aldri til å vrenge hjernen. Nok en gang takket være grensesnittet, som med sin eleganse gjør det umulig å glemme å klikke på ting. Går du glipp av noe, er det din egen skyld, den er ingen obskur pikseljakt her. Objektene du bærer med deg plasseres på personene du vil bruke dem på, dialogvalgene er fornuftige og samtalene aldri for lange.

Det er egentlig ikke så mye mer vi kan si om spillbarheten uten å begynne å avsløre. Men bare tro oss. Sam & Max nye eventyr er nesten ufeilbarlig.

Fargeoverdose

På toppen av det hele ser det så herlig ut, uten bruk av noen fancy grafiske effekter. Det er tegneserieestetikk på sitt beste, med rene former og lyse farger, og vi savner ikke shaders eller annet tull. Og spillet kjører på omtrent hvilken som helst PC.

Det vi savnet mest var rett og slett muligheten til å dele spillet med andre. Det føltes så synd å sitte krøllet foran PCen, med hodetelefoner, når det finnes andre mennesker rundt omkring som bør delta i den opplevelsen som er Sam & Max. Telltale har snakket veldig løst om en konsollversjon, for eksempel på Nintendo Wii, hadde ikke det vært noe?

Så konklusjonen er som følger. Liker du eventyrspill, er du interessert i å spille noe annet enn de sjangerne som dominerer i disse dager, og har du lyst på en god latter, er Sam & Max Episode 1 helt obligatorisk.

For å skaffe deg spillet, gå inn på hjemmesiden til utviklerne den 1. november, og last ned første avsnitt da. Til en hyggelig pris.

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt