WoW

Annonse


– 40 prosent av nettspillerne avhengige!

WoW– Det burde vært en advarsel på spillene, akkurat som på sigarettpakkene, sier den amerikanske psykologen og forskeren Maressa Orzack.

Orzack er amanuensis på Harvard Medical School og har startet klinikken Computer Addiction Servicesom gir hjelp til de dataspillavhenge, .

40 prosent

At man kan bli avhengig av dataspill er velkjent, men det er delte meningen om hvor omfattende problemet egentlig er.

Men ifølge Orzack er problemet gigantisk. Så mange som 40 prosent av de som spiller World of Warcraft er avhengige, sier forskeren til Toms Hardware.

Annonse


Hun forteller at probleme for alvor begynte rundt 1998 eller 1999 når internett og de første store MMORPG-spillene (Multiplayer Online Role-Playing Game) gjorde sitt inntog.

Som annen avhengighet

Dataspillavhengighet skiller seg lite fra andre typer avhengighet som narkomani og avhengighet av pengespill.

– Mange symptomer er like, man forsømmer jobben og får dårligere forhold til venner og familie. Spillerne får den samme type opphisselse som gamblere. Man spiller uten å gi opp helt til man har nådd et bestemt mål. Men når målet er nådd fortsetter man likevel å spille, forklarer hun

Ifølge Orzack er det ikke så ofte at spillerne selv søker hjelp, et flertall av henvendelsene kommer fra folk som er bekymret for et familemedlem som bruker for mye tid på spilling.

– Mange ber om hjelp til sine tenåringbarn, kjærester, ektefeller og noen ganger for sin egen del.

Ansvar

Etter Maressa Orzacks oppfatning har spillprodusentene et stort ansvar for at mange har problemer.

– Blizzard, som står bak World of Warcraft, designer spillet slik at det blir avhengighetsskapende. Spillene lages for å holde folk i spillet.

– Selvsagt kan avhengigheten ofte forklares med problemer i familien, men spillene i seg selv er avhengighetsskapende, sier forskeren.

Annonse