Gaterace og blodtrimming

Need For Speed Underground var fjorårets store bilspillbombe. Nattekjøring i forrykende tempo med skreddersydde, modifiserte racing-doninger var en av de store juleslagerne i 2003.

Årets oppfølger følger heldigvis opp som et spennende og innovativt bilspill. Selv med fare for langt større konkurranse under juletreet i år fra Halo 2, Half-Life 2 og GTA: San Andreas, er dette ikke en tittel som man bør overse. I motsetning til disse har NFSU 2 i tillegg også fordelen av å være tilgjengelig på alle plattformer fra første stund.

Velkommen til Bayview

Den første og mest umiddelbart merkbare nyheten i NFSU 2 er at man nå fra første stund i karrièremodus gis tilgang til en stor metropol, der man står fritt i hvor man vil kjøre. Rundt omkring i byen ligger visse faste holdepunkter godt synlige på kartet, slik som garasjen din og enkelte forhåndsdefinerte løp, men man kan også cruise rundt på jakt etter nye «skjulte» modifiseringsshopper, verksteder og gateløp.

Annonse

Idéen er med andre ord løst beslektet med det velprøvde og kjære Grand Theft Auto-konseptet, der man gis en virtuell storby å boltre seg mer eller mindre fritt i. I tillegg kan man utfordre andre sjåfører man kommer borti på veien til en såkalt «outrun», der man kan tjene noen kjappe hundrelapper ved å simpelthen legge nok avstand mellom deg og motstanderen.


Se videoklipp fra Need for Speed Underground 2

Tanken er kanskje god, men den opprinnnelig frihetsfølelsen man gis inntrykk av i NFSU2 kan fort bli til en døll og repetitiv greie. Man innser nemlig at Bayview, badet i neonlys og regnglinsende gater, er langt fra så spennende og interessant som man først kan få inntrykk av. Joda, det er både bakgater, snarveier og et par overraskelser å oppdage – men egentlig ikke nok til å holde det interessant i lengden. Her er ingen fotgjengere, lite liv, lite trafikk, og rett og slett ikke så mye å ta seg til.

Til slutt kan det faktisk virke som et lite ork å måtte kjøre gjennom halve byen bare for å komme til neste race, siden det er så lite spennende som skjer på veien.

Du geleides greit gjennom «historien» av stemmen til supermodell Brooke Burke, selv om de cheesy mellomsekvensene med tegneseriegrafikk er både repeterende og lite oppfinnsomme.

Strålende moro

Men ikke misforstå, dette er likevel et suverent bilspill – av helt andre grunner.

Heldigvis haler nemlig NFSU2 det hele elegant inn der det virkelig gjelder. Selve kjøringen er nå langt bedre, og føles riktigere enn I forrige versjon av spillet. Bilene kjennes tyngre ut, og du gis inngående muligheter til å blodtrimme bilene ned til minste detalj.

Hvordan er kjørestilen din? Hvilke turtall er det du ligger mest og durer på i? Du kan manuelt justere alt fra individuelle hjulstilligner, nitro-utnyttelse, motoreffektivitet, og alt annet du måtte drømme om. Du står selvfølgelig fritt til å gi blaffen i detaljene, men det er klart at du får aller mest utav spillet om du kjører med manuell girskifting og tar deg tid til å stille inn bilen riktig.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Bygg din egen bil

De forskjellige nye spillmodiene, deriblant Downhill Drift og Street-X, er både utfordrende på hvert sitt vis, og bidrar betydelig til å variere spillopplevelsen.

Men det som virkelig gir NFSU2 sitt suverene særpreg er måten du gradvis bygger opp og styler bilen(e) din(e) mens du blir bedre, vinner løp og får tilgang til nytt ekstrautstyr og nye oppgraderinger. Her har man tatt de mange gode idéene fra fjorårets spill, og rett og slett utvidet utvalget og konseptet flere hakk.

Selvfølgelig er det viktig å kjøpe de nyeste motoroppgraderingene, turbopakkene, kjørecomputerne og vektreduksjonene. Det er du rett og slett nødt til for å holde tritt med motstanderne dine, som jevnt og trutt får kjappere og bedre biler. Samtidig gis du rikelig med insentiv for å også sørge for å stæsje opp bilen din med mest mulig dill og ekstrautstyr.

Anbefales

Ikke bare er det utrolig gøy å kunne designe bilen din akkurat som du vil, men jo flere modifikasjoner du gjør, jo flere «utseeendepoeng» får kjerra di. Selv valg av stereoanlegg og innvendig design av bagasjerommet teller.

Samtidig som doningen tar seg bedre og bedre ut, vil de forskjellige rånebilbladene og filmprodusentene ta kontakt for å ta bilder til forsidene og DVD-coverene sine. Denne oppmerksomheten fra bilpressen er igjen påkrevd for å tilfredstille de forskjellige sponsoravtalene du kan inngå, og dermed gis NFSU2 en logisk, tvers gjennom underholdende og kul spillprogresjon som ingen andre bilspill kan skilte med.

Fartsfølelsen var et av de virkelig store høydepunktene i det forrige NFSU-spillet, og når bilen din er trimmet tilstrekkelig går det minst like fort unna her. Men, naturligvis, det blir som søndagskjøring å regne sammenlignet med Burnout 3.

Vi nøler likevel ikke med å anbefale NFSU2 som et alle tiders bilspill, med masser av dybde og personlighet. Her er det mye å glede seg over, og spiller du gjennom hele solokampanjen (som er beregnet til omtrent 40 timer), kan du jo alltids hoppe på nett og tøffe deg med hotroden din mot opptil fem andre speed-elskere.

Annonse
Annonse