Martin Sivertsen og Øyvind Idsø (DinSide) - de to faste Klikk TV-ankrene.
Martin Sivertsen og Øyvind Idsø (DinSide) - de to faste Klikk TV-ankrene.

Annonse


Tidligere journalist Martin Sivertsen ser tilbake og fremover

I forbindelse med ITavisens 20-års jubile har vi invitert en rekke tidligere ITavisen-journalister til å mimre litt.

Den spennende starten
I år 2000 jobbet jeg som famlende nybakt journalist i Wapland.no, en liten søsterpublikasjon av nettavisen ITavisen.no.

Vi boltret oss i stoff om mobiltelefoner, PDAer og mobilt internett, og opplevde at denne type nyheter og tester gikk som varmt hvetebrød – ikke minst som gjenbruk på ITavisen, som på den tiden først og fremst var opptatt med å dekke telecombransjen, og brukte oss lettvektere som forbrukertilskudd.

Det tok ikke lenge før den stadig mer anakronistisk titulerte nettsiden Wapland.no ble lagt ned, og jeg ble ITavisen-mann på heltid. Det var ikke meg imot!

Annonse


ITavisen var da blant Norges aller mest besøkte nettsider, og hadde et salgsapparat og en solid bemannet redaksjon, og til og med en heltidsansatt redigerer og korrekturleser (Jan Erik Range, jeg har savnet deg i hver skrivejobb siden!).

De beste mentorene i bransjen
Det manglet ikke på joviale kolleger og dyktige folk å lære av, men jeg skal nøye meg med å si at det var vanskelig å ikke blomstre å ha det gøy på jobb med så inspirerende og flinke journalistmentorer rundt meg som Marius Røstad, Espen Irwing Swang, Arnt Sommerlund, Bjørn Veseth og Line Tomter.

Ikke minst var det et privilegium å være i samme stab som techwiz Erlend Schei, et overflødighetshorn av godt humør og gode tekniske påfunn, og min uforvarende læremester i programmering (ettersom alt jeg lærte om PHP, HTML og tabellbasert layout i mine formative år som webutvikler kom fra å studere ITavisen-koden til Erlend).

Da .dotcom-bobla sprakk endret ting seg på ITavisen. Mesteparten av staben forsvant, og samtidig også det redaksjonelle bransjefokuset som urredaktør Arne Joramo & Co hadde dyrket på nettstedet siden 90-tallet. Redaksjonen var strippet ned til de tre av oss som skrev det mest nerdete og forbrukerrettede stoffet: Espen, meg og vår nye redaktør Tore Neset.

Tore var en dingsekåt musikk- og teknologijournalist fra Dagbladet, full av tabloid teft og en redaksjonell lederstil og medmenneskelighet som jeg umiddelbart ble fan av. Og gjett om vi hadde det gøy med å skrive om mobiltelefoner, duppeditter, hjemme-PC og spill!

Kjøpt av stort mediekonsern
I løpet av årene som fulgte ville ITavisen bli kjøpt av Aller Internett, og det utvidete fellesskapet med nettsider som Digi.no, DinSide og de andre Aller-nettstedene åpnet dørene for mange spennende samarbeid og bekjentskaper på tvers av redaksjonene.

Fotograf og multitalent Per Ervland ble raskt en uvurderlig sparringspartner og nær personlig venn, mens vi fikk uvurderlige nye stemmer inn i de digitale spaltene fra Ida Oftebro, Tomas Marynowski og ikke minst Trond Bie.

Tore sørget alltid for et kreativ miljø der det var fritt frem for å eksperimentere med nye tjenester og konsepter, og vi fikk prøve oss frem med en masse sprø påfunn: vi fikk omprogrammere og redesigne hele nettstedet fra bunnen av, og vi lagde fancy interaktive mobilvelgere, strømmetjenester, og åpnet opp for en mye tettere dialog med leserne i kommentarfeltet og egenutviklet forum.

ITavisen banet vei
Vi lot leserne få vise frem sine hjemmesnekrede spillmaskiner (Pimp My PC), stemme frem kule saker de hadde funnet (Kudos.no), pionerte podcasting i Norge (ITavisen Podcast), distribuerte podcaster for andre (ITavisen Freecast), åpnet blogger og laget online sjakkspill. Ikke minst fikk Per, Øyvind Idsø og jeg frie tøyler til å utvikle nettvideoshowet Klikk TV, før YouTube og Facebook fikk fullt fotfeste, og det enda var fritt frem for sånne som oss å skli rett inn på topplistene på iTunes. Good times!

Det er nå årevis siden jeg har vært involvert redaksjonelt med ITavisen, men skjebnen spilte meg virkelig et puss på tampen av 2014 da redaktør og mangeårig journalist Trond Bie tok kontakt, fortalte at han hadde kjøpt nettstedet (mao. reddet det fra atrofi hos Aller/Dagbladet) og var på jakt etter en ny teknisk plattform og drive videre fra San Francisco.

En unik mulighet
Jeg trodde virkelig ikke jeg skulle ende opp med å programmere og utvikle ITavisen igjen, men i og med at jeg nå var en del av det digitale produksjonsbyrået Klapp Media var det naturlig å akseptere oppdraget med å piffe opp designet, flytte nettavisen over til egne servere og over til WordPress.

Trond har målrettet tatt ITavisen videre i spennende nye retninger fra sin base i San Fransisco, og vet å ta leserne – som alltid har vært ITavisens største og mest verdifulle ressurs – på alvor. Jeg følger spent med på eventyret videre som leser og støttespiller!

Gratulerer med dagen, ITavisen – de første 20 årene var bare oppvarming!

Annonse