Apple kommer til å slite selv med et veldig høyt antall brukere, ifølge en analytiker.
Apple kommer til å slite selv med et veldig høyt antall brukere, ifølge en analytiker.

Annonse


– Kommer til å slite selv med dobbelt så mange abonnenter som Netflix

De fleste peker mot Apples kommende tjeneste for strømming av film og serier som redningen for selskapets nedgang i inntekt som stammer fra salg av iPhone. Likevel er det allerede en sentral analytiker som uttrykker skepsis over det hele.

To store utfordringer

Analytikeren er Tim O’Shea fra Jefferies som forteller at Apple står overfor to sentrale utfordringer i det de lanserer tjenesten som han spår vil koste omkring 15 amerikanske dollar i måneden: der det ene er innhenting av originalt innhold og det andre gjelder tilgang til innhold fra de største studioene der de beste nettverkene hører til.

Ingen av de to utfordringene er Apple rustet til å takle på en fin måte, ifølge O’Shea:

“Apple bruker en brøkdel av det Netflix betaler for å skaffe originale filmer og serier, så særlig i startfasen vil de være i stor grad avhengige av tredjeparter for å hente innhold. I den forbindelse vil nok ikke Apples krav om 30 prosent av inntektene være holdbart overfor mange Hollywood-studioer.”

Svært optimistisk

O’Shea peker mot selskapets store kundebase og omfattende økosystem, to faktorer som gjør Apple til dels svært bra rustet til å påta seg en slik stor oppgave, noe man for øvrig også vitnet med Apple Music.

Annonse


Likevel mener analytikeren at Apple står overfor trøbbel selv om de skulle finne på å bli større enn Netflix: han regner ut at selv dersom Apples strømmetjeneste hadde klart å samle 250 millioner abonnenter innen 2023 så hadde dette utgjort knapt fem prosent av selskapets årlige inntekt og at det ikke er tilstrekkelig i arbeidet med å kompensere tapt iPhone-salg.

Og det skal ikke være noen lek å ha 250 millioner abonnenter: for sammenligning så har Netflix per i dag 139 millioner abonnenter – tolv år etter at de begynte å tilby strømmetjenesten sin.

Kilde:
9to5Mac

Annonse