Jeg brukte flere timer enn jeg tør tenke på i Black Ops 6 i helga.
Introduksjon
Først, la oss ta for oss datoer, kart og modus. Den første runden konkluderer 4. september, så starter Activision opp med Treyarchs action-FPS andre tidlige beta-runde 6. til 9. september.
Dette er lineupen første runde
- Tradisjonelle kart
- Derelict
- Scud
- Skyline
- Rewind
- Strike-kart
- Pit
- Gala
Spillmodus
- Team Deathmatch
- Domination
- Hardpoint
- Kill Order
- Face Off Team Deathmatch
- Face Off Kill Confirmed
Dette kommer i andre tidlige testerunde:
- Tradisjonelle kart
- Babylon – Ny
- Derelict
- Scud
- Skyline
- Rewind
- Strike-kart
- Pit
- Gala
- Stakeout – Ny
Spillmodus uke to
- Team Deathmatch
- Domination
- Gunfight – Ny
- Hardpoint
- Kill Order
- Face Off Team Deathmatch
- Face Off Kill Confirmed
- Face Off Kill Order – Ny
Superkjapp arcade-våpen-action der kartforståelse som alltid er viktig
Jeg spilte i testperioden til maks nivå 20, og i hovedsak spillmodusene Domination, Hardpoint og Team Deathmatch. Dette er klassiske modus for Call of Duty, så også for Modern Warfare III som jeg jevnlig spilte før det nyeste Black Ops-spillet. Det gjenstår å se om Black Ops 6 er såpass bra at jeg dropper MWIII, uten at jeg mener sistnevnte er det beste i serien, langt ifra.
Disse spillene fra Treyarch har ofte fått skryt (kun det femte spillet, spin-off-tittelen “Cold War”, har under 80 på Metacritic, mens hoved-merkevaren har fått hardere medfart de siste årene, men så fikk også studioet “lov” til å utvikle det sjette spillet i serien i fire år, den lengste utviklingstiden på lenge.
Annonse
Utover helt nye kart, er den store greia “Omnimovement.” Dette systemet endrer hvordan karakteren beveger seg på. I tillegg til at “rag doll”-effektene er ekstra kule fordi det er individuell styring av ben og armer, kan man kaste seg omtrent som i Max Payne (uten saktefilm):
Endringen vil neppe være like kontroversiell som andre forsøk på å endre bevegelse i Call of Duty, som å løpe på vegger, og fortjener det heller ikke. I mange tilfeller lønner det seg uansett ikke å kaste seg rundt slik. Jeg tror ikke forbedringen kan misbrukes: det var flere ganger jeg tok kverken på spillere som lekte action-helt og jeg brukte teknikken til min fordel – det kommer an på hvilken måte man ønsker å spille. Uansett hvordan nyvinningen ender opp i det ferdige spillet, gir det mening å kunne snu spiller-kroppen på en mer menneskelig måte, “over the top” eller ikke.
Kartene er fra mellomstore til små i Call of Duty-sammenheng, og gameplay-fart og TTK er hva jeg vil omtale som respektive kjapt og kort. Om det er første gang man spiller Call of Duty vil det ta litt tid før man ikke er konstant kanonføde, mens de som kommer fra Modern Warfare 3 vil klare seg fint.
Grafikken er som forventet fra et 2024-spill som ønsker å gi flest spillere høyest FPS for gameplayets skyld, og beholder på kjerne-teknologien Call of Duty-serien bruker. Det er ingen ray tracing å finne i dette spillet heller, men det er kanskje litt mer utbredt bruk av farger om jeg tør by på en dvask observasjon av miljøene. Jeg får komme tilbake til dette.
Med et RTX 4090 i 4K og en eldre AMD CPU er det lett å ligge på 150 til 180 FPS med DLSS kvalitetsmodus og alt på maks.
Og som alltid i konkurranse-spill som dette, må våpen balanseres. Hagla er litt for treg, og som vanlig er det et våpen som blir veldig mye brukt. Heldigvis er det skikkelig trøkk i lydeffektene på alle nivåer, noe som kombineres med kule animasjoner som øker følelsen av å være action-helt – det hele klaffer som alltid, komplett med det som alltid vanedannende kombinasjons-systemet som belønner med arcade-lyder og jagerfly-angrep.
Som best pumper adrenalinet og man er i flyten med seks drap på rad, på det verste dør man konstant på de verst tenkelige måter.
De som ikke liker Call of Duty blir neppe frelst av Black Ops 6, en spill-serie som er unormalt konservativ, for grunn-elementene er som vanlig våpen- og kart-beherskelse og et heseblesende tempo med høy FPS. “Omnivmovement” virker oppriktig som en ganske stor forbedring. Det, og de nye kartene, er nok til at jeg ønsker å prøve mer.