disney+
Prisøkingen gikk hardt utover Disney+ som mistet 1,3 millioner kunder i fjerde kvartal 2023. Nå tror selskapet at de vil hanke inn nesten 6 millioner nye kunder fra januar til mars.

Annonse


Mistet over en million seere etter prisøkning

Disney+ opplevde å falle mye tilbake i fjerde kvartal 2023.

Tøff slutt på 2023 for Disney+

Det avslører tallene for selskapet som mistet 1,3 millioner betalende Disney+-kunder. Det er et tap fra 112,6 millioner betalende i tredje kvartal til 111,3 millioner i det fjerde for det internasjonale markedet og Core-abonnenter.

“Disney ser seg nødt til å sparke 7000 personer slik at Disney+ kan gå i pluss innen 2025: Mistet over to millioner kunder,” skrev vi i februar i fjor: “Selskapets strømme-tjeneste skaffet seg kjapt veldig mange betalende, men nå har de altså mistet 2,4 millioner sammenlignet med vinteren 2021. Totalt har de nå 161,8 millioner kunder.” Om man legger sammen Core internasjonalt, samt USA og Canada er tallet på 157,4 millioner kunder.

Tror de vil vinne tilbake kunder fra januar til mars

En av årsakene til tap av kunder i denne runden er at Disney+ Premium økte fra 10,99 dollar til 13,99 dollar i måneden fra 12. oktober 2023 i USA. Dette resulterte i en omsetningstap på 3,1 milliarder kroner mellom oktober og desember 2023. Disney tror dog de vil kunne snu trenden da tallene viser en økning på nesten 6 millioner nye kunder fra januar til mars 2024 .

Hulu-abonnenter økte med 1,2 millioner fra forrige kvartal. Disney+ Core-abonnenter falt sekvensielt med 1,3 millioner, i tråd med tidligere veiledning og gjenspeiler en betydelig prisøkning i kvartalet samt slutten av den globale sommerkampanjen

Disney

Annonse