Casetify
En av Casetify sine "inside-out"-skins før de ble trukket. Bilde: JerryRigEverything/YouTube

Annonse


Dette skulle de ikke ha gjort

Dbrand (Ontario, Canada,) selskapet med den ville markedsføringen, ikke bare av “skins,” har saksøkt Hong-Kong-selskapet Casetify.

Dbrand beskylder konkurrent for kopi-arbeid

Selskapet skal nemlig ha kopiert “inside out”-grafikk som klistres på mobil, nettbrett og andre enheter slik at man kan se hvordan produktene ser ut på innsiden, uten å måtte utsette innmaten for konstant risiko. Det er et smart produkt, og så suksessfullt av Dbrand trolig er verdt hundrevis av millioner av dollar – hvor mye vet vi ikke, da selskapet er privat og derfor ikke behøver avsløre omsettingen. Ditto for Casetify.

“Glass er glass”

Drand tok til X i mars i år og avslørte det som skal ha vært en regelrett kopieringsjobb fra Casetify. Advokatene har siden den gang trolig jobbet med å gjøre seg selv klare til rettsapparatet, for de har ikke saksøkt før nå. Årsaken til at JerryRigEverything-videoen er i enden av artikkelen er fordi skaperen var den første som var sponser av innsiden-på-utsiden-skins fra Dbrand i 2019.

Casetify har nå fjernet de lignende produktene, og ifølge The Verge skal årsaken være at selskapet er tatt i kopiering:

Annonse


“Det er sterke bevis som støtter Dbrands anklager. Dbrand oppdaget nemlig de mange påskeeggene de plantet i egne design på Casetifys Inside Out-produkter. Det inkluderer «R0807»-taggen, som henspiller på Dbrands slagord som en merkevare drevet av roboter, samt JerryRigEverything-ordet «glass er glass og glass går i stykker.”

Casetify melder på X at de “alltid har vært en bastion av originalitet. Det er vi stolte av. Vi undersøker for tiden en opphavsretts-beskyldning mot oss og fjernet med en gang alle designene som skal ha noe med dette å gjøre fra alle plattformer. Vi undersøker også et DDoS-angrep mot oss.” De legger til at angrepene skal ha skjedd samtidig som beskyldningene i forhold til opphavsrettsbrudd ble kjent.

Annonse