Elkjøp og Virke, en norsk hovedsammenslutning for handels- og tjenestenæringen, ønsker at regjeringen fjerner moms på reperasjoner.
“For dyrt å reparere”
– Elkjøp og handelen er et avgjørende bindeledd mellom myndigheter, produsenter og forbrukere. Vi har et stort ansvar både for kunder, arbeidsplasser og miljø, og vi håper på hjelp fra myndighetene for å gjøre reparasjoner og det å ta vare på tingene sine enda mer attraktivt, sier Fredrik Tønnesen, konsernsjef for Elkjøp i Norden.
Tønnesen sier at mange kunder ønsker å reparere sine produkter, men at de synes det er for dyrt og at det må lønne seg for Elkjøp og kundene:
– Vi tror at reduksjon av momsen på reparasjoner vil kunne bidra til å skape et marked der reparasjon blir et reelt alternativ for forbruker og næringsliv – som igjen vil trygge og skape nye arbeidsplasser, sier Tønnesen.
Annonse
Fikser hundrevis av produkter hver dag
De to omtaler det som et ledd i det “pågående arbeid med sirkulær-økonomi” at det er viktig momsen kuttes. Mulighet til å gjøre statsminister Jonas Gahr Støre oppmerksomhet på dette var mulig da han var på besøk på Elkjøps Elcare (tidligere InfoCare)-verksted i Kongsvinger. Der fikses hundrevis av enheter daglig for å forlenge bruken i stedet for å kaste dem.
Elkjøp tar imot over 550 000 elektroniske produkter for reparasjon i Norden hvert år. Interessen fra forbrukerne er stadig økende, og elektronikkgiganten ser et stort potensial for å reparere mer, oftere og bedre.
– Ingen kan påvirke kundeadferd som oss handelsaktører. Samtidig vil handelsnæringen i mye større grad treffes av EUs handlingsplan for sirkulær økonomi enn tidligere klimapolitikk har gjort. Vi ønsker oss derfor et enda tettere samarbeid, og oppfordrer til å etablere et Klimapartnerskap mellom myndighetene og handelsnæringen, sier Fredrik Tønnesen.




Annonse