Da Modern Warfare gjenoppstod i oktober 2019 med Infinity Ward bak spakene med hjelp fra Raven Software, var fansen hungrige og klare for en omstart.
Introduksjon
Spesielt historiedelen til denne utgaven ble godt likt etter flere år med “useriøse” Call of Duty “spin-offs” i verdensrommet, og Black Ops. Dette var ikke dårlige spill, men de som ønsket seg en mer seriøs tone og litt mindre arcade-følelse i gameplayet begynte å gå lei.
Spol frem til september 2022 og Infinity Ward fulgte opp atter en gang med Modern Warfare II. Det var ingenting banebrytende i oppfølgeren, men en bra historiedel og en større kart-tilnærming til slagmarken på visse områder – ikke på nivå med Battlefield, men uansett et forsøk på kapre spillere fra Dice sitt skadeskutte forsøk i form av Battlefield 2042. Sistnevnte er mye bedre nå enn under lanseringen oktober 2021, men noen Cyberpunk 2077-“relansering” ble det aldri.
Så nå er vi her igjen, vinteren 2023 med det tredje spillet i omstartsprosjektet. Denne gang et samarbeidsprosjekt mellom Treyarch, Infinity Ward, Sledgehammer Games og Raven Software.
Annonse
“Greatest hits”
For mange kokker, for mye søl? Man skulle jo tro det var resultatet, men de som i forkanten av lanseringen forventet at dette var mer en DLC enn et ekte uavhengig spill, fikk rett. Jeg ønsket ikke det skulle være sant, og med det i mente at Call of Duty-fanbasen er i overkant syrlige, så håpet jeg at Sledgehammer skulle berge inn flerspilleren.
Jeg anmeldte enspiller-delen 10. november, og ga den opplevelsen 5,5 av 10 poeng:
Activision bør revurdere hva de ønsker med enspiller-delen av Call of Duty, for dette er spiker i en tynnere suppe enn vanlig.
Jeg er redd den samme konklusjonen på mange måter følger flerspiller-delen, for dette er tynne greier for et fullpris-spill. Det er ikke det at Call of Duty-flerspiller er kjedelig, men det er bare mer av det samme. Altså: suksessformelen er helt lik, og er ikke forbedret. Det blir som at Epic Games plutselig skulle ta 700 kroner for 15 kart til Fortnite.
I stedet går Sledgehammer, som slik jeg skjønner det har hovedansvaret for utviklingen av treern, på en “greatest hits” turné ved å resirkulere kart fra Modern Warfare 2 fra 2009. Forvirret? Det skjønner jeg godt, men disse kartnavnene frisker sikkert opp minnet:
Highrise
Sub Base
Estate
Terminal
Wasteland
Afghan
Rust
Underpass
Invasion
Karachi
Quarry
Skidrow
Scrapyard
Rundown
Favela
Derail
Levin Resort
Orlov Military Base
Popov Power
Følgende kart lanseres senere. “Minst tolv nye 6v6 flerspillerkart har blitt bekreftet å gi ut etter lanseringen, mens fan-favoritten Modern Warfare II-kart også vil bli lagt til hver sesong,” heter det.
Shoot House
Farm 18
Mercado
Spillbarhet
Hvordan føles det å spille MW III? Har du spilt MW II? Da har du svaret. Hastigheten er den samme som MWII, men kjappere enn MW. Det er ikke for å være lat, men det er vanskelig å fortelle deg noe om det nyeste spillet i serien som du ikke allerede vet. Det handler om å være kjapp på avtrekkeren, for man tåler lite. Det handler om å sette sammen akkurat de våpen-kombinasjonene du foretrekker, med mange oppgraderinger per våpen og viktigst: å lære seg kartene. Det er fremdeles viktigere å skjønne hvor man taktisk beveger seg, enn det er å ha “korrekt” våpen. At du må være kjapp på avtrekkeren og stø med musa er prioritet nummer to.
War Mode er tilbake, for dette er det samme som mange allerede opplevde i Call of Duty: WWII lansert i august 2017. Også den gang var det Sledgehammer som stod for utviklingen, så det gir mening at de bringer tilbake dette moduset. Jeg liker det er tilbake. Dette er en av de beste modusene i MW III, og fordi det er noen år siden jeg har spilt det, er det noe av det fresheste i denne lanseringssyklusen, og det selv om det ikke er nytt.
Konklusjon
MWIII burde ha vært en DLC til 200 kroner. Den hardbarka fansen, som ofte har et hat-elsk forhold til spill-serier som dette, tar ofte for hardt i med kritikken i forkant og etter lanseringene. Denne gang har de rett. Det er ikke det at Call of Duty-universet nå ikke byr på enormt mye innhold (og som nevnt, det kommer mer), og at man vil finne mange timer med moro, men til slutt må de som betaler for alt dette, spillerne, spørre seg om hvor mange ganger det er greit å betale for nesten det samme innholdet og tilnærmingen til FPS-krig.
Jeg synes oppriktig, og jeg var inne på det i enspiller-testen, at Activision bør la alle utviklerne ta en ekstra lang juleferie, for jeg har hørt de ble presset ekstra hardt til å ha spillet klart før jul. Da føles det rart at opplevelsene, med unntaket av War Mode, er så og si identisk med hva vi har spilt i mange år.