Ifølge Bloomberg betaler Google Apple 36 prosent av all reklame-omsetningen som genereres via Apple sin nettleser Safari.
Apple og Google har samarbeidet siden 2002
Det er Kevin Murphy, en professor fra University of Chicago, som avslørte summen som vitne i det amerikanske justisdepartementet sin sak mot søke- og annonsegiganten. Det oppsiktsvekkende med prosent-avsløringen er at tallet var ment å være hemmelig, og som derfor medførte at Googles sjefs-advokat, John Schmidtlein (Williams & Connolly LLP), gnisset tenner da Murphy avslørte det. Dette per Bloomberg.com.
Det var nemlig slik at begge selskap var enige i at det ikke skulle avsløres detaljer rundt søke-avtalen som er verdt milliarder av dollar. Google mener at slike avsløringer på “urimelig vis ville undergrave Googles konkurranseposisjon i forhold til både konkurrenter og andre motparter.”
DOJ mener at slike avtaler beviser at Google på ulovlig vis dominerer søke- og annonse-markedet. Apple har ikke svart på spørsmål fra Bloomberg, mens Google ønsket ikke å kommentere avsløringen i kveld norsk tid.
Annonse