resident evil village iphone 15 pro
Apples A17 Pro har en veldig kjapp GPU-brikke. Forvent langt mer avanserte spill til Apples enheter fremover, men det vil ta tid da de fleste ikke eier de nyeste iPhone-modellene.

Annonse


Du kan prøve gratis nå

Ble du som oss overrasket over at Resident Evil Village dukket opp “gratis” i Apple App Store i dag morges?

Du kan prøve gratis om du har en iPhone 15 Pro

Det er fordi Capcom tilbyr en gratis prøve-versjon av spillet som kun fungerer på Mac-er med M1 og bedre, og kun iPhone 15 Pro og iPhone 15 Pro Max. Irriterende nok (fordi det ble lansert til Mac oktober i fjor) er det ingen test-versjon for Mac-utgaven: du vil måtte punge ut rundt 160 kroner.

Noe annet som er verdt å vite er at klienten lastes ned kjapt, men at du deretter må laste ned selve spillet, og det er på rundt 16 GB – basert på netthastigheten du rår over tar dette:

  • 10 Mbps – Over tre timer
  • 100 Mbps – 30 til 40 minutter
  • 300 Mbps – 8 til 10 minutter
Spillet bruker godt under 6 GB RAM, men så skal jo også iOS spise sitt.

Kunne iPhone 14 Pro Max ha klart det – kan være en RAM-begrensning

iPhone 15 Pro sin A17 Pro-brikke er ikke så veldig mye kjappere på CPU-delen, men GPU-brikken yter noe voldsomt i GeekBench 6 der den får rundt 27 300 poeng med iOS 17.1. Dog, dette er med Apple Metal API-et, så en direkte-sammenligning med OpenCL-mobiler som Android testes med, blir vanskelig. Det vi kan gjøre er å sammenligne med iPhone 14 Pro Max som ender opp med 23 000 poeng med samme iOS-versjon.

Det store spørsmålet er om Apple klarer å få med seg flere utviklere til å prioritere deres plattformer mer enn hva som har vært tradisjon. At kun iPhone 15 Pro-modellene, som koster fra 14 990 kroner, kan installere den aller beste grafikken, innebærer at det vil ta tid.

Annonse