Unity er en plattform for spill-utvikling, og de er store ikke minst blant mindre utviklere.
Først publisert 18. september.
Oppdatert, 22. september, 23:45:
“Vi burde ha snakket med flere av dere, og vi burde ha tatt med mer av tilbakemeldingene deres før vi kunngjorde vår nye retningslinjer for “Runtime Fee”-systemet. Målet vårt med policyen er å sikre at vi kan fortsette å støtte deg i dag og i morgen, og fortsette å investere dypt i spillmotoren vår.”
Annonse
Det skriver Marc Witten etter utviklernes kraftige reaksjoner etter de varslede pris-endringene som ikke lenger skjer.
I stedet forblir “Unity Personal” gratis uten “Runtime Fee,” mens andre abonnement øker minstegrensen for avgifter slik at den ikke spiller inn før det er tjent drøye to millioner kroner. “Made with Unity”-meldingen før spillet starter, forsvinner også som krav.
Ingen spill med mindre enn 1 million dollar i etterfølgende 12-måneders inntekt vil være underlagt gebyret.
Marc Witten, sjef, Unity Create
Varsler endringer etter voldsomme reaksjoner
Forrige uke slapp de en bombe som ble i overkant mye for små-selskapene: de ønsket å ta betalt hver gang noen installerte et Unity-basert spill. “Vi introduserer en “Unity Runtime Fee” som er basert på hver gang et kvalifiserende spill lastes ned av en sluttbruker. Vi valgte dette fordi hver gang et spill lastes ned, installeres også Unity Runtime,” meldte selskapet om de nye avgiftene som skulle tre i kraft 1. januar 2024.
Avgiften skulle opprinnelig aktiveres når antallet installasjoner både når minimum-inntektsgrense fra de siste 12 månedene og et minimumstall alle installasjoner siden starten. For eksempel ville de ta 0,20 dollar for “Unity Personal” og “Unity Plus”-medlemmer etter å ha klart å omsette for 200 000 dollar, altså drøye to millioner kroner de siste 12 månedene og etter 200 000 livstids-installasjoner.
“Vi dropper dere om dere ikke endrer plan”
Nå har dog pipen fått en annen lyd, og selskapet varsler på X at de skal kunngjøre nye avgifts-retningslinjer. Selskapet lover en oppdatering i løpet av de kommende dagene. Det høres derfor ikke ut som at de skrinlegger alle ideene, men at de kanskje justerer tallene. Vi får se og vi følger utviklingen.
Studioet “Mega Crit” er en av de som reagerte veldig negativt på den annonserte endringen, og varslet at de ville forlate plattformen om ikke “endringene fjernes og TOS-beskyttelsene kommer tilbake.”
Annonse