Annonse


Dette blir den eneste

CDPR har forklart hvorfor Phantom LIberty, som lanseres 26. september, blir den eneste DLC-en til Cyberpunk 2077.

Årsaken er visstnok bytte til Unreal Engine

Dette er mer enn en innholds-utvidelse, men også en stor-oppdatering av grafikkmotoren med blant annet støtte for Nvidias nylig avslørte DLSS 3.5. Flere av forbedringene vil også finne veien til moderspillet. Men hva er så årsaken til at dette blir spillets eneste stor-utvidelse?

Rett og slett fordi CDPR jo har meldt overgang til Unreal Engine 5 – studioet skroter derfor sin egen REDEngine (4.0 driver Cyberpunk 2077.)

På spørsmål om Phantom Liberty salget går veldig bra, så kunne kanskje studioet ønske å lage en andre eller tredje utvidelse? Men nei, det vil ikke skje ifølge CDPR “SVP of business development” Michał Nowakowsk:

“Dette er den eneste utvidelsen av spillet, og det har ingenting å gjøre med tallene og hvor fornøyde eller ikke vi er med salg eller slike ting. Det er en teknologisk beslutning for å være ærlig. Dette er siste gang vi jobber med Red Engine i overskuelig fremtid. Vi jobber jo, som du vet, med Unreal Engine fra Epic. Dette var en av hovedgrunnene til at vi bestemte at dette var den eneste utvidelsen.»

Annonse


Jobber med Cyberpunk- og The Witcher-oppfølgere

Selskapet har nemlig en lang avtale med Epic på 15 år og har startet utviklingen av oppfølgeren til Cyberpunk, “Project Orion,” samt det nye Witcher-spillet som studioet allerede har nesten 260 utviklere på.

En stor del av de som jobber med Phantom Liberty, og det er snakk om 300, vil bli med for å utvikle det nye Witcher-spillet etter lanseringen tirsdag 26. september.

CDPR annonserte oppfølgerne allerede oktober 2022, men når noen av disse spille lanseres har vi ingen anelse om – kanskje om fem år som “The Elder Scrolls 6”?