apple carplay
Apple skal avsløre hvilke modeller som får nye CarPlay på tampen av året. Det stor-oppgraderte systemet vil gi Apple verdifulle kunnskaper før de lanserer sin egen bil.

Annonse


Geniale lyd-løsninger i “Apple Car”

Patenter avslører spennende løsninger for hvordan lyd kan fungere i Apples kommende bil.

Apple beskriver selvkjørende biler med 3D-lyd

Produktet som nok vil få Vision Pro til å se ut som en enkel leke, har vært under utvikling i mange år og med større endringer med teamene og sjefene. Det er svært lite informasjon om bilen, selvsagt, utover at de jobber med en. Det har heller ikke vært mange patent-avsløringer, men nå har det dukket opp flere interessante detaljer i forhold til lyd. Klart, dette er patenter, så det er ingen garanti for at noe eller alt av dette blir å finne i bilen vi har gitt opp å gjette når kommer, men dette høres for smart ut til å droppe.

For Apple ser for seg hvordan høyttalere kan implementeres i nakkestøtten og at føreren på derfor alltid vil høre eget innhold – vi kan se for oss at alle i bilen får lyd servert på denne måten med 3D-støtte. Det vil jo være tryggere enn å plugge propper i ørene, da man hører hva som skjer rundt seg, samtidig som lyden er mer altoppslukende enn lyd via høyttalere langt unna ørene.

En ny måte 3D-opplevelse

Med et slikt system vil jo Apple kunne nytte eksterne mikrofoner slik at føreren i større grad kan høre hva som skjer utenfor bilen i trafikkbildet. Vi ser også for at bilens system-lyder og navigasjons-lyder vil kunne kommuniseres til føreren på den måten, kanskje i kombinasjon med vibrasjoner. Apple nevner også sporing av hodet relativ til høyttalerne, for “Spatial Audio.” Apple beskriver hvordan lyden er ulik i forhold til hvordan setene organiseres, noe som også er et hint i retning selvkjørende egenskaper.

Annonse


Det forklares nemlig også hvordan det kan være utfordringer med å levere det beste lydbildet for alle:

“For eksempel, i et autonomt kjøretøy (f.eks. et helt autonomt kjøretøy eller et semi-autonomt kjøretøy med autonomt kjøremodus) trenger kanskje ikke setene til kjøretøyet å vende mot fronten av kjøretøyet, og det kan derfor være en mulighet til å (f.eks. når kjøretøyet er i en autonom kjøremodus) orientere setene mot hverandre, eller å vende det mot en sentral innvendig plassering (f.eks. for å lette kommunikasjon eller interaksjon mellom passasjerer i kjøretøyet.”

Det er klassisk Apple å koble eksisterende løsninger sammen

En annen teknologi som allerede er godt kjent for de i Apple-økosystemet er Handoff som gjør det enkelt å flytte lyd fra en iPhone til en HomePod – dette blir også å finne i Apple Car, og det høres i det minste ut som en selvfølge.

“‘Når en bruker bærer sin bærbare elektroniske enhet inn i et kjøretøy, kan kjøretøyet motta lydinnhold fra den bærbare elektroniske enheten, og generere lyd ut som bedre fyller det lukkede rommet i kjøretøyet enn det som ville være mulig å bruke bare høyttalerne til den bærbare elektroniske enheten,” forklarer Apple i patentet.

Apple henter allerede ekspertise om lyd og 3D-lyd i biler. Vi rapporterte om samarbeidet mellom Apple og Mercedes oktober i fjor:

Apple Music med Spatial Audio kommer fullt integrert via MBUX infotainment-systemet i Mercedes-Maybach-modeller, EQS og EQS SUV, samt EQE og S-Class, og utstyrer disse kjøretøyene med lyd i studiokvalitet bedre enn i en konsertsal, og serverer sjåførene med en fullstendig oppslukende lytteopplevelse med uovertruffen, flerdimensjonal lyd og klarhet.

Apple