Greater Bay Technology batteri
Å vente på at elbilbatteriet blir varmt nok for å kunne starte ladingen, er et problem som kanskje er løst. Bilde: Greater Bay Technology

Annonse


Kan ha løst kuldeproblemet

Kinesiske Greater Bay Technology hevder å ha løst problemet med elbilbatterier og kulde.

To år gammel startup er verdt 11 milliarder kroner

Alle som har brukt elbil i Norge en vinter-sesong vet det tar lenger tid å lade et kaldt batteri, og er det ekstra kaldt lades ikke batteriet med en gang man starter ladingen: da må det varmes opp, og det kan ta tid. Selskapet hevder de har løst dette med varme-teknologi i form av et nytt batteri de har døpt “Phoenix.”

Selv for norske vintre vil ikke teknologien la seg knekke, per sjef Huang Xiangdong. Ifølge Xiangdong varmer systemet nemlig opp et batteriet fra 20 minusgrader til 25 plussgrader på kun fem minutter. Det betyr at man kan starte å lade etter kun seks minutter, “uansett vær.”

Batteriet har også imponerende rekkevidde: 999 km, intet mindre, og de blir å finne i biler neste år. Først ut er Aion som er Kinas tredje mest populære elbil. Aion er eid av Guangzhou Automobile Corporation som Greater Bay Technology er en del av. Selskapet er i samtaler med andre bil-produsenter

Annonse